Wanneer iemand vanuit zijn geloof - of overtuiging - anderen die niet hetzelfde geloof of overtuiging aanhangt, belaagt of iets in de weg legt - dan is dat voor mij zonder meer extremisme. Daarnaast weet iedereen dat een meningsuiting die lijnrecht tegen een bepaalde consensus ingaat - als extremistisch kan worden ervaren. Niet dat dat dan ook terecht hoeft te zijn.
Je liegt en draait de zaken om, en dat weet je drommels goed. Ook in Frankrijk kunnen moslims alles zeggen, behalve haat en geweld prediken, wat hier ook niet mag - maar net zoals overal elder - alles doen wat binnen de wet valt. Ook cartoons maken over van alles en nog wat.
Van Jezus Christus en Mohammed werd dat ooit ook gezegd. Dat zegt niet alles. Anderzijds was Ramadan wel - en misschien nog steeds - wegens zijn uitspraken over de regimes daar, in diverse islamitische landen persona non grata.
En het is ook Ramadan die heel duidelijk heeft gesteld dat volgens de islamitische godsdienstregels moslims zich in een niet islamitisch land zich moeten aanpassen aan de daar heersende wetten. Maar dat is voor hen geen enkele belemmering om dingen te doen die niet-moslims ook mogen doen.
Ook dat is niet echt waar. Waar hebben we het over? Bepaalde kledingvoorschriften in het openbaar? Wat dat betreft zeg ik: elke gelovige die alleen maar in bepaalde kleding een ware gelovige kan zijn - is volgens mij een nep gelovige. Zelfs het in je blote reet op het naaktstrand liggen - of het bezig met een lekker potje seks - kan daarvoor geen belemmering zijn. Dan ben je opeens ook niet meer een ware gelovige op het moment dat je weer eens aan gezinsuitbreiding doet.
Wel moeilijk allemaal zo.
Anderzijds geldt ook hier voor iedereen een verbod op het dragen van gezicht bedekkende kleding in het openbaar als dat niet om bepaalde redenen wordt voorgeschreven.
Bladwijzers