Ik kwam bij de kassa aan wilde wat afrekenen. Zegt dat jonge grut tegen mij: "mag ik in uw rugzak kijken meneer?" Ik natuurlijk: ""Nee!" Dan mag ik u niet helpen meneer. Prima, hier heb je je spul terug, doei.
Bij de deur werd ik tegengehouden door één of andere leidinggevende. "Meneer mag ik in uw rugzak kijken?" Ik weer nee! "Maar dat moet meneer, dit zijn onze huisregels." Ik zeg: "prima dat jullie zulke huisregels hebben maar dat verplicht mij niet om mijn tas door u te laten inspecteren. Mijn tas onderzoeken is een dwangmiddel dat alleen de politie mag toepassen, en let op, alleen als ik verdacht wordt van diefstal."
Nu, verdenkt u mij van diefstal?" ""Nee, we verdenken u niet ven diefstal maar dit zijn onze huisregels." "Oke ik heb je al uitgelegd dat ik niet verplicht ben om mee te werken aan het onderzoeken van mijn tas. Uw huisregels ben ik niet verplicht om mee te werken. Nu op dit moment mag u mij niet tegenhouden als ik de winkel wil verlaten. U mag mij alleen tegenhouden als u mij van diefstal verdenkt, nu u mij niet van diefstal verdenkt heb ik het recht om uw winkel te verlaten."
"Ik heb je nu uitgelegd hoe de wet werkt, en als je me niet gelooft mag je de politie opbellen dan lossen die ons probleem op."
Dat deden ze dan ook.
Ik legde mijn standpunt uit aan de politie. Aangezien ze niet zeker wisten of ik gelijk had of niet, hebben ze de hun chef gebeld. Toen de agent terugkwam wilde hij mijn ID zien. Die liet ik zien. Haalt ie zijn telefoon tevoorschijn en wilde hij mijn paspoort fotograferen. Ik weigerde dat. Ik zeg je wilt mijn ID zien, prima, maar fotograferen no way. Toen werd ie boos en sprak op hoge toon tegen mij, nu is het genoeg geweest, je moet kappen met je vervelend gedrag.
''Meneer agent, je moet nu gauw kappen met tegen mij zo aan te spraken. Ik praat normaal en rustig tegen je.'' ''Oke, dan vorder ik je ID. Ik vraag hem: ''waarom vorder je mijn ID?'' ''Dan kan ik controleren of je nog voor iets gezocht wordt of dat er nog een boete openstaat.'' Ik zeg: ''vorder maar wat je wilt, maar je gaat mijn ID niet fotograferen. Ik word nergens van verdacht dus ga nu door deze situatie iets zoeken terwijl er geen aanleiding voor is. Als je wil dan gaan we maar naar het politiebureau maar mijn ID krijg je niet. Je vroeg me om mijn ID te tonen dat heb ik gedaan, en ik wil het nog een keer tonen maar er wordt niets gefotografeerd of ingescand.?
Hij zei: ''oke, ik wil dan je gegevens handmatig typen zonder te fotograferen/scannen.'' Ik zeg: ''dat ben ik niet verplicht maar om je enigzins tegemoet te komen, oke.''
Daarna vroeg hij: "maar waarom wil je nu niet meewerken aan je tas te laten onderzoeken?" Ik zeg: "daar ben ik principieel in. Als ik nergens van verdacht wordt dan zal ik nooit meewerken aan mijn spullen te laten onderzoeken. Ja ik begrijp dat ze in arme buurten deze huisregel toepassen, en ik weet dat ze in rijke buurten en plaatsen deze huisregels niet toepassen. Daar ben ik principieel tegen.''
De agent oke:'' ik begrijp dat uw principieel bent maar door dit soort gevallen kunnen we niet achter de boeven aan en verspillen we onze tijd.'' ''Meneer agent daar hebt u helemaal gelijk in, maar dan zult Dirk er op aan moeten spreken dat ze hun huisregels boven de wet stellen.'' Oke doei.
Bladwijzers