Wat ik niet begrijp is dit : Vrijheid van meningsuiting
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Wat ik niet begrijp is dit : Vrijheid van meningsuiting

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Standaard Wat ik niet begrijp is dit : Vrijheid van meningsuiting

Waarom is Vrijheid van meningsuiting alleen voor blanke gasten?

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Standaard Re: Wat ik niet begrijp is dit : Vrijheid van meningsuiting

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IQVanEenGarnaal Bekijk Berichten
      Alleen al dit forum bewijst dat je onzin uitkraamt. Heb ik het nog niets eens over de media.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat IsraŽl Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook IsraŽl, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het IsraŽlische parlement.)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Het is geen onzin.. Is gemaakt voor blanke gasten

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Het is geen onzin.. Is gemaakt voor blanke gasten
      Totale onzin van je - gepaard aan een gigantisch minderwaardigheidscomplex.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat IsraŽl Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook IsraŽl, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het IsraŽlische parlement.)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2017
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      9

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Totale onzin van je - gepaard aan een gigantisch minderwaardigheidscomplex.
      Dat heb jij

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Dat heb jij
      Hoezo? Ik zeur en kerm niet over gebrek aan meningsuiting.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

Vrijheid van meningsuiting wordt misbruikt om moslims mee te onderdrukken.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Vrijheid van meningsuiting wordt misbruikt om moslims mee te onderdrukken.
      Ik geloof niet dat dat veel helpt.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011797

In een vrij land moet satire onvrij zijn

Gepubliceerd door Mihai op 23/04/2016

In zijn stuk van 22 april, beweert Jonathan van het Reve dat satire – in een vrij land – volstrekt onbeperkt moet zijn. Dit blijkt onjuist als we bewust worden dat satire bedoeld is om macht te nivelleren en fouten te corrigeren.

Nivelleren van macht

Satire is nuttig om macht te nivelleren; ze is het wapen van rebellen en verzetsstrijders. Zij is vooral de zaag voor de horige om aan de stoelpoot van de keizer te zagen, om de machtige van zijn sokkel te halen, om zijn goddelijke gelijk te bagatelliseren, om hem minder taboe en daarmee minder machtig te maken. Zij is geschikt om geitengeiler Erdogan te nemen.

Zij is echter geen moker waarmee de keizer de kleine man kleineert. Hoe machtig de tiran ook is, durft hij publiekelijk geen satire te uiten over zijn verdrukten, want dat zou de vonk zijn voor opstand. Satire is dus niet voor de alfa dog, maar voor de underdog.

Satire is het wasmiddel voor het sociale weefsel

Twee groepen met gelijke macht gebruiken satire als vriendelijke en conflictloze manier om elkaar te corrigeren. Want humor vonkt geen oorlog. Zo kunnen atheÔsten de gelovigen met de voeten op de grond brengen, en andersom.

De satiricus bestormt moreel bederf. Hij bekvecht domheid, corruptie, machtswellust en andere kwade deugden. Hij corrigeert de achterlijke imam, die roept dat je homo’s van een hoog gebouw mag gooien. Hij corrigeert de paapse pater, die kinderen bemint. Dus de gemeenschap verheft en verschoont zichzelf met satire.

Vernedering, onderdrukking en machtsvergroting zijn illegitiem

Deze gebruiken van satire suggereren dat satire ongepast is als zij onderdrukt. Het is ongepast voor de pester om de gepeste met satire te pesten. Ongepast voor de verkrachter de verkrachte vrouw satirisch ‘hoer’ te noemen. Ongepast als de machtige of de meerderheid haar macht vergroot met satire.

Bijvoorbeeld het naziblad Der StŁrmer maakte satire over de Joden. Dit verstevigde de macht van de nazi’s, vergrootte het stigma, de repressie en de Jodenhaat. Ook voor witte mensen in Zuid-Afrika tijdens apartheid was satire over zwarten ongepast. Ook de vernederende foto’s uit Abu Ghraib hebben normale mensen niet geamuseerd.

Dus satire is slechts gepast als de ‘aangevallene’ veilig en gelijkwaardig is; gelijke rechten heeft; vrij is van verdrukking en vernedering. De aangevallene staat niet weerloos voor een satirisch lynchende horde.

Satire, kerk en islam

Vroeger was de kerk machtig, dus zij was een legitiem doel voor satiristen. Maar, terwijl men individuele moslims met satire mag berispen, zijn generalisaties zoals van Gregorius Nekschot ongepast. Want moslims hebben in het Westen niet dezelfde status als andere minderheden. Een jood, katholiek of atheÔst vreest geen discriminatie tijdens de sollicitatie. Niemand blŤrde dat Uri Rosenthal geen minister zou mogen worden. PVV daarentegen – in peilingen een van de grootste – vocht tegen Aboutaleb als burgemeester en tegen Khadija Arib als Kamervoorzitter. Wilders wil kopvodtaksen invoeren; moslims verbieden om op Schiphol en in het leger te werken; wil dat ze minder rechten hebben; moskeeŽn en islamitische scholen afsluiten; vindt dat als een ‘minderjarig moslimkind over de schreef gaat, dan moet het samen met de ouders het land uit’; wil moslims aanmoedigen te vertrekken en roept dat ‘de demografische ontwikkeling zo moet worden, dat de kans klein is dat er weer twee in het kabinet komen.’ Haags PVV-raadslid Willie Dille vindt dat ‘de islam mag worden weggevaagd.’ Hans Spekman wil ondeugende Marokkanen ‘vernederen, voor de ogen van hun eigen mensen.’ Sommige mensen gooien brandbommen naar moskeeŽn en rukken moslima’s hun hoofddoek af. Al deze dingen zijn intimiderend.

Moslims hebben geen absolute zekerheid over hun rechten. De Nederlander vindt het ondenkbaar om joden, katholieken of atheÔsten het land uit te zetten. Daarentegen, gelooft de Nederlander dat ‘echte’ Nederlanders bij meerderheid kunnen beslissen om moslims hun nationaliteit te ontnemen en hen de deur te wijzen; ook al is een Marokkaan al drie generaties hier. De Nederlander heeft over de moslim een ander beeld dan over andere minderheden. De moslim is uit vrijwillige goedheid getolereerd en de Nederlander heeft het laatste woord. De Nederlander heeft dit beeld niet over de jood, katholiek of atheÔst. Zij zijn ‘wij’, de moslim is ‘de ander’, de duistere vreemde. De vreemdeling die hier niet hoort en mag verdwijnen.

Dus de meerderheid schept met haar mentaliteit een benauwende machtsongelijkheid. Noch respecteert men de moslims gelijk aan anderen, noch is hun gelijkwaardigheid veilig, noch zijn hun rechten onvoorwaardelijk. Satire maakt hen slechts weerlozer, vergroot de vooroordelen, vergroot de ongelijkheid en de discriminatie. Zodanig mist satire haar doel om de mens te beschaven en te emanciperen; zij wordt slechts een extra oppressiemiddel. Dit kan niet en mag niet in een echt vrij land.

https://www.mihai.nl/filosofie/in-ee...e-onvrij-zijn/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110978

Die filosoof kan zeggen wat hij wil, dat komt dus door de vrijheid van meningsuiting voor iedereen.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten