China 》Oeigoeren 》 Nederland
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: China 》Oeigoeren 》 Nederland

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Standaard

Zijn onze T-shirts gemaakt door Oeigoerse dwangarbeiders? Niemand die het zeker weet

Bron : AD.nl - 25 november 2020 - Hanneke Keultjes

Een Oeigoerse katoenplukker in Hami, in de regio Xinjiang.© Reuters

Nederlandse kledingfabrikanten werken – ongewild – mee aan dwangarbeid in China. Zij kunnen dat nauwelijks voorkomen, omdat katoen dat door vastgezette Oeigoeren wordt geplukt en verwerkt ook bij katoenweverijen elders op de wereld terechtkomt. Dat vertelden experts vandaag aan de Tweede Kamer.

Voor kledingproducenten is de weg ‘van katoenveld tot kassa’ niet helemaal na te gaan, zei Femke den Hartog van INretail, de brancheorganisatie van mode- en woondetailhandel. Of katoen uit een bepaalde streek komt, is vaak volstrekt onbekend. ,,Katoen is bulkgoed, het wordt vaak samengesteld door vezels die uit verschillende delen van de wereld komen.” Die balen katoen worden ingekocht en uiteindelijk verwerkt tot garen.

"Als u vraagt: kun je er zeker van zijn dat er in de keten niks mis? Dan is het antwoord ‘nee’ "

In de Chinese regio Xinjiang bouwde de Chinese regering de afgelopen jaren honderden interneringskampen, die ze zelf opleidingscentra noemen, waar mogelijk tot een miljoen Oeigoeren gevangen zitten. Deze islamitische bevolkingsgroep wordt door China gezien als afvallig. De Oeigoeren worden verplicht aan het werk gezet op katoenvelden en in spinnerijen.

Lage productiekosten

En zo werken zij mee aan T-shirts en broeken die in China worden geproduceerd. ,,Het land is voor kledingfabrikanten wereldwijd een aantrekkelijk productieland”, zegt Jeff Wintermans van het convenant kleding en textiel van de Sociaal Economische Raad. De productiekosten zijn er immers laag. ,,Is het dan wel mogelijk om ‘schoon’ zaken te doen in China?”, wilde PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul weten. Niet alle arbeid in China is dwangarbeid, benadrukte Wintermans. ,,Maar als u vraagt: kun je er zeker van zijn dat er in de keten niks mis? Dan is het antwoord ‘nee’.”

Maar alle internationale productie van kleding terugtrekken uit China zal het probleem van dwangarbeid niet oplossen, vreest Den Hartog. ,,Van de kledingproductie in China komt 88 procent ten goede aan de interne Chinese markt. De vraag is ook: in hoeverre is China afhankelijk van de internationale markt?”

Een op de vijf kledingstukken

Van alle Chinese katoen komt 80 procent uit Xinjiang. Twintig procent van alle Chinese katoen wordt verhandeld op de wereldmarkt, legt Nienke Steen van modebrancheorganisatie Modint uit. Daarmee is de kans groot dat ook buiten China mode wordt gemaakt met dwangarbeidkatoen. ,,In nieuwsartikelen staat dan vaak dat één op de vijf kledingstukken in potentie te maken kan hebben met dwangarbeid. Want die 20 procent verhandelde katoen komt óók terecht in Vietnamese, Cambodjaanse en Indiase kledingfabrieken.”

Van die mededeling leek SP-Kamerlid Mahir Alkaya te schrikken. ,,Zegt u nu dan dat de kans dat katoen dat door dwangarbeid is verkregen net zo groot is als je als fabrikant in zee gaat met een weverij uit de Verenigde Staten of Turkije?” Volgens Steen is dat risico groter als je katoen uit China haalt. ,,Maar de kans is dus heel groot dat in andere landen ook Chinees katoen wordt gebruikt.”

De sector, zegt Steen, voelt zich ‘onmachtig’ omdat de herkomst niet valt te achterhalen. Er wordt gedacht aan het toevoegen van dna aan de katoenvezels, zodat de katoen ‘getrackt’ kan worden. Een andere optie is dat spinnerijen hun toeleveranciers, de fabrieken waar de katoenvezel van de zaden wordt gescheiden, openbaar moeten maken.

Angst

Ook morgen spreekt de Tweede Kamer met deskundigen. Dat deel van de hoorzitting vindt achter gesloten deuren plaats. De fabrikanten willen niet in het openbaar spreken over deze kwestie, zei GroenLinks-Kamerlid Tom van den Nieuwenhuijzen, omdat zij bang zijn voor represailles. ,,Is een reële angst?”

Ja, stelde Steen van modebrancheorganisatie Modint. ,,Voor bedrijven is het écht een lastige kwestie omdat ze ook mensen in China hebben werken. En het is een enorme angst dat hun Chinees personeel te maken kan krijgen met heel vervelende maatregelen als wij in Nederland zouden besluiten al onze producten uit Xinjiang terug te trekken bijvoorbeeld.”

.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Standaard Re: China 》Oeigoeren 》 Nederland

Zo zie je maar weer dat China overal maling aan heeft. Wij moeten nu eens een duidelijk signaal afgeven. Geen kleding meer uit China. We moeten China niet belonen voor dwangarbeid. Het is politiek gewoon een derdewereldland.

De "vrije markt" is een leugen. Zelfs als consumenten geen Chinese producten willen kopen zijn er soms geen of hooguit weinig alternatieven. We hebben er natuurlijk zelf schuld aan dat we hoogwaardige productie zomaar verplaatst hebben naar China. Chinezen maken alles goedkoper, mede omdat de lonen (extreem) laag liggen, er weinig milieuregels zijn, de kwaliteit op een (veel) lager niveau ligt en Chinezen veel minder uitgeven aan ontwikkeling omdat veel kennis gestolen wordt van het westen. Door die goedkope pulp te kopen importeren we producten die we zelf kunnen maken en met een veel hogere kwaliteit. E.e.a. gaat ook direct ten koste van werkgelegenheid hier, ten koste van de kwaliteit en ten koste van het milieu. Dat de politiek, vooral ook de EU, dit allemaal zijn gang heeft laten gaan is tenenkrommend. Het is toch bezopen dat we onderhand bijna alles uit China halen. Straks zitten we zonder werk en dan kunnen we ook die massapulp uit China niet meer betalen. Waar moeten wij al die inferieure plastic namaakpulp van betalen als er straks alleen nog een paar ambtenaren werken?

.

Lekker etnisch. Kanz's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      374965

Ik ben het volledig met je eens. Alleen een beetje jammer dat je in jouw betoog niet het onrecht op 1 zet (het overduidelijke onrecht tegen een moslmminderheid) maar het onrecht in de kapitalistische marktwerking.

Kapitalisme gaat ALTIJD ten koste van een ander. Altijd. Niets nieuws. Het met miljoenen tegelijk in zogenaamde werkkampen, dat hoort een rechtschapen mens echt bezig te houden. Maar het zijn maar moslims.

Jammer wel. Robèr.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Zo zie je maar weer dat China overal maling aan heeft. Wij moeten nu eens een duidelijk signaal afgeven. Geen kleding meer uit China. We moeten China niet belonen voor dwangarbeid. Het is politiek gewoon een derdewereldland.

De "vrije markt" is een leugen. Zelfs als consumenten geen Chinese producten willen kopen zijn er soms geen of hooguit weinig alternatieven. We hebben er natuurlijk zelf schuld aan dat we hoogwaardige productie zomaar verplaatst hebben naar China. Chinezen maken alles goedkoper, mede omdat de lonen (extreem) laag liggen, er weinig milieuregels zijn, de kwaliteit op een (veel) lager niveau ligt en Chinezen veel minder uitgeven aan ontwikkeling omdat veel kennis gestolen wordt van het westen. Door die goedkope pulp te kopen importeren we producten die we zelf kunnen maken en met een veel hogere kwaliteit. E.e.a. gaat ook direct ten koste van werkgelegenheid hier, ten koste van de kwaliteit en ten koste van het milieu. Dat de politiek, vooral ook de EU, dit allemaal zijn gang heeft laten gaan is tenenkrommend. Het is toch bezopen dat we onderhand bijna alles uit China halen. Straks zitten we zonder werk en dan kunnen we ook die massapulp uit China niet meer betalen. Waar moeten wij al die inferieure plastic namaakpulp van betalen als er straks alleen nog een paar ambtenaren werken?

.
      She's s original.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kanz Bekijk Berichten

Ik ben het volledig met je eens. Alleen een beetje jammer dat je in jouw betoog niet het onrecht op 1 zet (het overduidelijke onrecht tegen een moslmminderheid) maar het onrecht in de kapitalistische marktwerking.

Kapitalisme gaat ALTIJD ten koste van een ander. Altijd. Niets nieuws. Het met miljoenen tegelijk in zogenaamde werkkampen, dat hoort een rechtschapen mens echt bezig te houden. Maar het zijn maar moslims.

Jammer wel. Robèr.
      Ik zou het hebben over:

1. De concentratiekampen
      2. Nationalisme van oeigoeren
      3. Hoe kunnen personen en landen chinese producten boycotten?

Trouwens best mogelijk dat Rob van 1 op 3 uitkwam.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      Wél on topic maar met een gedachtesprongetje, praktijkvoorbeeld

In Edo kostten gloeilampen van chinese makelij 200 naira per stuk; door een andere wisselkoers van de naira kosten ze nu 300 naira. Gloeilampen van een nigeriaanse fabrikant kosten 500 naira. Mijn kennissen kopen de nigeriaanse gloeilampen omdat die in de nationale industrie geproduceerd worden, ook al zijn ze veel duurder. Zo ontwikkelen mensen hun economie.

De nigeriaanse overheid zou daarbij nog invoerrrechten op gloeilampen uit China kunnen heffen. Maar westerse en chinese kapitalisten en hun politici slagen er doorgaans in om hen te dwingen dat niet te doen. (Zie in dat verband de redevoering van Mkapa in mn topic op nvdd).
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kanz Bekijk Berichten

Jammer wel. Robèr.
      Schendingen van mensenrechten. Ja dat staat wat mij betreft op de eerste plaats. Helaas komt er over het lot van Oeigoeren maar weinig naar buiten, omdat de pers door China zoveel mogelijk buiten de deur gehouden wordt. Ik vind de Chinese regering crimineel. En wat mij betreft zou Nederland als klein land China gewoon een grote bek moeten geven. Want ook al is China groot, ze zijn afhankelijk van het westen en de rest van de wereld. Als consumenten kunnen we helaas niet veel doen, want er is bijna geen alternatief. Alles komt tegenwoordig uit China. Helaas. Als het aan mij lag kocht ik niks van Chinese makelij. Maar er is helaas weinig te kiezen. Ik zou een boycot van Chinese producten toejuichen. Maar ik denk dat dan nog de situatie voor de Oeigoeren niet zal verbeteren. Landen moeten politiek druk uitoefenen op China. En wat mij betreft hoeft dat niet diplomatiek te zijn. Als een staat zich zo misdraagt tegen een volk als China dat doet, is alleen een botte veroordeling op zijn plaats. We moeten de Chinese regering openlijk veroordelen.

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Schendingen van mensenrechten. Ja dat staat wat mij betreft op de eerste plaats. Helaas komt er over het lot van Oeigoeren maar weinig naar buiten, omdat de pers door China zoveel mogelijk buiten de deur gehouden wordt. Ik vind de Chinese regering crimineel. En wat mij betreft zou Nederland als klein land China gewoon een grote bek moeten geven. Want ook al is China groot, ze zijn afhankelijk van het westen en de rest van de wereld. Als consumenten kunnen we helaas niet veel doen, want er is bijna geen alternatief. Alles komt tegenwoordig uit China. Helaas. Als het aan mij lag kocht ik niks van Chinese makelij. Maar er is helaas weinig te kiezen. Ik zou een boycot van Chinese producten toejuichen. Maar ik denk dat dan nog de situatie voor de Oeigoeren niet zal verbeteren. Landen moeten politiek druk uitoefenen op China. En wat mij betreft hoeft dat niet diplomatiek te zijn. Als een staat zich zo misdraagt tegen een volk als China dat doet, is alleen een botte veroordeling op zijn plaats. We moeten de Chinese regering openlijk veroordelen.
      Wat vind je van goter belang? Dat de situatie verandert, of dat China of de Chinese overheid als misdadigers te kijk worden gezet?
      Naar mijn idee zou het een het ander wel eens in de weg kunnen staan.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110979

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Wat vind je van goter belang? Dat de situatie verandert, of dat China of de Chinese overheid als misdadigers te kijk worden gezet?
      Ik geloof ook niet dat de Chinezen iets van onze heilige verontwaardiging zullen aantrekken. Daar is meer voor nodig.

Daarbij hebben Europeanen wat schending van mensenrechten betreft, zelf heel wat uit te leggen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Uiteraard de situatie met de Oeigoeren. Echter China heeft totaal maling aan welke vorm van kritiek dan ook of deze nu bot of respectvol (diplomatiek geslijm) gebracht wordt. Dus diplomatie of botte taal gaat de Oeigoeren sowieso niet helpen. Dan kies ik voor de botte weg, als er toch niks te verliezen is. Dan staan de Chinesen teminste in hun hemd voor het aangezicht van de wereld. De tenen van de Chinese regering zijn lang en zeer gevoelig. Chinezen zijn niet gevoelig voor diplomatie. Diplomatie is eigenlijk ook een teken van zwakte en niet van respect. Dus eventuele zachte en "respectvolle" woorden (slijmen) zou voor de situatie met de Oeigoeren toch niets veranderen.

Chinezen hebben aan alle internationale afspraken en regels totaal maling indien ze daar niks bij te winnen hebben. Aan intellectueel eigendom hebben ze ook maling. Ze hebben bijvoorbeeld de ICE van Siemens gewoon gekopieerd. Ook veel auto modellen zijn rechtstreekse kopieën. Zie Landrover en Landwind. En natuurlijk diefstal op grote schaal bij ASML. De lijst is eindeloos lang. Het kan niet anders dan dat de Chinese regering diefstal stimuleert. China is een ordinaire schurkenstaat. Niks meer en minder. Eigenlijk een derdewereldland groot geworden door kennis en intellectueel eigendom te stelen en zo de concurentie met bedrijven die alles zelf ontwikkelen uit de weg te ruimen. Bedrijven stuk maken door goedkope namaakpulp op de markt te dumpen. Het is gewoon een criminele praktijk.

Nee, de wereld moet China gewoon net zo respectloos behandelen als dat China dat met de Oeigoeren en Tibetanen doet. Het mooiste zou natuurlijk zijn indien China er economisch nadeel van zou hebben door het boycotten van producten. Dat vind ik sowieso noodzakelijk gezien het onafgebroken stelen van kennis, van unieke ontwerpen etc. Wij moeten de Chinese namaakrotzooi nu eens gaan boycotten. De Chinezen hebben totaal maling aan de wereld. Wij moeten ook maling aan China hebben. Wij als westen kunnen alles wat China produceert veel beter produceren.

.

Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371835

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .
      Wél on topic maar met een gedachtesprongetje, praktijkvoorbeeld

In Edo kostten gloeilampen van chinese makelij 200 naira per stuk; door een andere wisselkoers van de naira kosten ze nu 300 naira. Gloeilampen van een nigeriaanse fabrikant kosten 500 naira. Mijn kennissen kopen de nigeriaanse gloeilampen omdat die in de nationale industrie geproduceerd worden, ook al zijn ze veel duurder. Zo ontwikkelen mensen hun economie.

De nigeriaanse overheid zou daarbij nog invoerrrechten op gloeilampen uit China kunnen heffen. Maar westerse en chinese kapitalisten en hun politici slagen er doorgaans in om hen te dwingen dat niet te doen. (Zie in dat verband de redevoering van Mkapa in mn topic op nvdd).
      Waarom gaan die Nigerianen geen LEDs produceren -- dan is een heffing op alle gloeilampen geen probleem.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten