Moslim Watchdog eist rectificering van criminalisering/terrorisering door NLse overheid
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Moslim Watchdog eist rectificering van criminalisering/terrorisering door NLse overheid

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Moslim Watchdog eist rectificering van criminalisering/terrorisering door NLse overheid

Wij zijn actiegroep en geen terroristen, zegt Muslim Rights Watch

Rechtszaak NCTV Imam Arkhouch eist in een kort geding een rectificatie van de NCTV. Het debat over moslim-fundamentalisme verplaatst zich naar de rechtszaal.

• Andreas Kouwenhoven 9 december 2020

Pieter-Jaap Aalbersberg, hoofd NCTV, licht in 2019 het dreigingsrapport toe. Foto Robin Utrecht/ANP

Een ‘islamitische mensenrechtenorganisatie’ noemt Muslim Rights Watch Nederland zichzelf. „Wij houden in de gaten of de rechten van moslims in Nederland wel worden gerespecteerd”, aldus de actiegroep op haar website, „en vechten met u door tot aan de hoogste Europese rechter!”

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) had kunnen weten wat hij over zichzelf afriep, toen het deze juridische actiegroep opnam in haar driejaarlijkse rapport Dreigingsbeeld Terrorisme, waarin wordt gewaarschuwd voor ontwikkelingen die een bedreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid.

Meestal gaat het om terreurgroepen zoals Islamitische Staat, nu werd ook Muslim Rights Watch bij naam en toenaam genoemd. Deze club zou onderdeel uitmaken van „het organisatorische web van politiek-salafistische aanjagers”, dat „antidemocratisch gedachtegoed” verspreidt.

Het duurde niet lang voordat de dagvaarding in de bus lag.

Muslim Rights Watch stelt dat de veiligheidscoördinator hen „criminaliseert” en eist een rectificatie. Donderdag dient een kort geding. De actiegroep krijgt bijval van salafismedeskundige Martijn de Koning van de Nijmeegse Radboud Universiteit die in een notitie stelt dat de actiegroep onterecht is opgenomen in het dreigingsbeeld.

De NCTV wil tot de uitspraak van de rechter niet reageren. Er staat veel op het spel. Wanneer zou blijken dat Muslim Rights Watch zonder deugdelijke onderbouwing is opgenomen in het rapport, doet dit afbreuk aan het gezag van de dreigingsbeelden – het belangrijkste product van de NCTV, op basis waarvan de politiek beleid maakt.

NCTV in problemen

Het zou niet de eerste keer zijn dat de veiligheidscoördinator in de problemen komt doordat die in zijn publicatie actiegroepen associeert met terrorisme. Zo vermeldde hij in 2017 Kick Out Zwarte Piet (KOZP) in het dreigingsbeeld onder het kopje ‘extremisme’.

Tegenstanders gebruikten het rapport om de anti-Zwarte Piet-demonstranten weg te zetten als terroristen. Na een klacht publiceerde de NCTV een brief waarin hij benadrukte dat KOZP een ‘gewone’ actiegroep is die binnen de grenzen van de wet opereert.

Hoe zit dat met Muslim Rights Watch? De organisatie werpt zich op als voorvechter tegen ‘moslimhaat’. Op haar website maakt Muslim Rights Watch duidelijk wat zij daaronder verstaat: „Anno 2020 is ‘de moslim’ in Nederland een zondebok die lijdzaam moet toekijken hoe zijn religie ‘achterlijk’ wordt genoemd en zijn profeet voor ‘pedofiel’ wordt uitgemaakt”. Dat wil de groep aanvechten, net als het vermeende ‘anti-Islambeleid’ van de overheid. Hoewel de organisatie nog maar een half jaar actief is, wist het al meerdere procedures aan te spannen. Zo deed het aangifte tegen De Telegraaf wegens ‘haatzaaien’, omdat de krant straatoverlast had toegeschreven aan de ramadan.

Tegen de Tweede Kamer-commissie die onderzoek deed naar de financiering van moskeeën, werd een klacht neergelegd bij het Europese Hof. Het onderzoek wordt door Muslim Rights Watch gezien als discriminatie van moslims.

Verhuizing naar de rechtszaal

De acties passen in een trend waarbij het debat over het salafisme – de fundamentalistische versie van de islam – verhuist naar de rechtszaal. Terwijl de overheid salafistische organisaties en predikers benoemt tot probleem voor de integratie en op termijn ook voor de democratische rechtsstaat, vechten deze organisaties steeds vaker terug via procedures.

Zo wist het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum, ondanks waarschuwingen van de overheid voor ‘salafistische aanjagers’ rond de school, middels tientallen rechtszaken zijn bestaansrecht af te dwingen.

Ook de initiatiefnemer van Muslim Rights Watch, de 34-jarige imam Youssef Arkhouch, weet dat procederen tegen de overheid zin kan hebben. In 2018 waarschuwde burgemeester Ahmed Marcouch een Arnhemse moskee hem niet in dienst te nemen, vanwege zijn salafistische achtergrond.

De burgemeester lichtte in De Gelderlander toe dat salafistische predikers zoals Arkhouch „jongeren ideologisch zodanig kunnen voeden dat deze uiteindelijk in actie komen, ook met geweld”.

Arkhouch stapte naar de rechter. Ter zitting moest de gemeente erkennen dat zij geen bewijs had dat de imam aanzet tot radicalisering. In zijn preken komen geen haatdragende of strafbare uitspraken voor. Arnhem moest rectificeren en de imam 4.000 euro schadevergoeding betalen, zo besloot de rechter.

Vaststaat dat Arkhouch in salafistische kringen verkeert. Zo is hij imam van een moskee in Breda die in onderzoeksrapporten wordt gekwalificeerd als salafistisch. Volgens Arkhouch klopt dit label niet. „Het is een vreedzame moskee die recht in de leer is.” Dat zou ook voor hemzelf gelden: „Het staat inmiddels vast dat ik geen salafist ben”, laat hij weten. Bovendien is de vraag of een relatie met een salafistische moskee voldoende grond vormt om Arkhouch, en zijn Muslim Rights Watch, publiekelijk te bestempelen tot salafistisch ‘gevaar’.De vraag is of het kort geding donderdag anders uitpakt, wanneer Arkhouch met zijn Muslim Rights Watch tegenover de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid staat. Het geschil zal gaan over de vraag wanneer de overheid een islamitisch prediker – en diens organisatie – mag problematiseren.

De NCTV zal dat voor de rechter aannemelijk moeten maken, als het wil voorkomen dat de imam voor de tweede keer de overheid dwingt tot rectificatie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/09...watch-a4023320
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard

Moslim Watchdog

Zijn dat nou de "tering honden" waar sportfreak regelmatig aan refereert?

.
      Laatst gewijzigd door Rob Gosseling; 12-12-20 om 18:34.

O'Tmazirt ⵓ'ⵜⵎⴰⵣⵉⵔⵜ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614778

Standaard Re: Moslim Watchdog eist rectificering van criminalisering/terrorisering door NLse overheid

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Moslim Watchdog

Zijn dat nou de "tering honden" waar sportfreak regelmatig aan refereert?
      Het zijn witte mannetjes en blonde vrouwen die niet goed ingebuurgd zijn maar toch angst verkopen over mensen die ze niet mogen.

De maatschappij is divers en de top is radicaal homogeen en dan krijg je onprofessioneel analyses en zwartmakerij ( omdat stiekem van alles mag geroepen worden want het zijn maar zichtbaar mondige moslims )

O'Tmazirt ⵓ'ⵜⵎⴰⵣⵉⵔⵜ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614778

Standaard Re: Moslim Watchdog eist rectificering van criminalisering/terrorisering door NLse overheid

Echte criminaliteit gaat gewoon door en je vraagt je af wat al die diensten doen?

mannetjes met een Islamitisch baard in de gaten houden tot in de vroege uurtjes en om de hoek : gaat van alles mis tot ontploffingen.. en nog geen proactief handeling enzo ..

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Youssef Arkhouch. © Pix4Profs / Ruud Voest

NCTV verwijdert gegevens van voormalig imam: ‘Ik was veroordeeld zonder rechtszaak’

De NCTV verwijdert alle gegevens over de voormalige imam Youssef Arkhouch en verspreidt geen informatie meer over hem. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid gaat daarmee diep door het stof na 2,5 jaar strijd.

Yolanda Sjoukes 18-11-21, 06:00

Dat blijkt uit een schikking van de NCTV met Arkhouch (35) die door deze site is ingezien. Arkhouch werkte in 2018 als imam in Arnhem toen de NCTV informatie verspreidde dat hij potentieel gevaarlijk en extremistisch zou zijn. Arkhouch verloor zijn baan. De imam en zijn advocaat procederen sinds 2019 om het NCTV-dossier in te zien én te laten wissen.

Bijzonder

Eerder moest burgemeester Marcouch van Arnhem al uitspraken over Arkhouch rectificeren. Maar de NCTV wilde geen dossier tonen en ook niets wissen. De dienst schermde met het belang van nationale veiligheid. Vlak voor twee nieuwe rechtszaken zouden dienen, heeft de NCTV alsnog toegegeven.

Het dossier wordt vernietigd, nadat het door de voormalig imam is ingezien. ,,Dit is wel heel bijzonder”, zegt Frederik Zuiderveen Borgesius, professor ICT en Recht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij vindt het zorgelijk hoe moeilijk Arkhouch zijn recht heeft kunnen halen. ,,Als je door de politie ergens van verdacht wordt heb je allerlei rechten. Bij de NCTV ben je officieel geen verdachte, maar sta je kennelijk wél zo te boek.”

Dat de NCTV nu toch een schikking treft, doet volgens de professor ‘vermoeden dat de NCTV de persoonsgegevens al veel eerder had kunnen verwijderen’. De professor wijst erop dat schikkingen niet openbaar gemaakt hoeven te worden, in tegenstelling tot gerechtelijke uitspraken.

Meer inzageverzoeken

De NCTV weigert deze krant desgevraagd te vertellen hoeveel schikkingen er door de dienst zijn getroffen met personen die onterecht bespioneerd zijn en die willen dat hun gegevens worden gewist. Wel laat de NCTV weten dat er ‘meer inzageverzoeken zijn binnengekomen dan eerder’ van burgers die hun dossier willen inzien.

Het kantoor waar Arkhouch’ advocaat Bisar Çiçek werkt, Schouten Legal in Breda, richtte dit voorjaar een meldpunt voor NCTV-gedupeerden op. Daar meldden zich tot nu toe vijf mensen. Geen van hen durfde een rechtsgang aan. Çiçek: ,,Het kost tijd en geld. Dat schrikt af.”

De NCTV kwam dit jaar in opspraak toen dagblad NRC onthulde dat de dienst burgers online volgt. Dat mag niet. De behandeling van een fel bekritiseerd wetsvoorstel om deze werkwijze van de NCTV te legitimeren, is woensdagmiddag door de vaste Kamercommissie van Justitie en Veiligheid stilgelegd.

Het leven van Youssef Arkhouch (35) verandert in een nachtmerrie als hij in 2018 door de NCTV als extremist wordt neergezet. Hij verliest zijn baan. Drie jaar en vele procedures later is er hoop voor de vader van drie kinderen. De NCTV geeft toe en verwijdert zijn dossier. ,,Dit is een belangrijk signaal voor moslims in Nederland. Er is voor iederéén gerechtigheid.”

Youssef Arkhouch. © Pix4Profs / Ruud Voest

Arkhouch was volgens knipsels die de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid verspreidde, een potentieel gevaarlijke moslim. De burgemeester van Arnhem joeg de toenmalige imam eind 2018 de Arnhemse moskee uit en nagelde hem publiekelijk aan de schandpaal. ,,Dat was een enorme klap. Ik raakte gedemotiveerd, futloos. Je gaat twijfelen aan jezelf. Heb ik iets verkeerds gedaan? Iets verkeerds gezegd?”

Vernietiging

De rechter veroordeelt de Arnhemse burgemeester twee jaar geleden tot rectificatie van zijn uitspraken over de toenmalige imam én Arkhouch krijgt 4000 euro voor geleden immateriële schade. Arkhouch weet: dat is niet voldoende. ,,Ik had nu een stempel. Ik was veroordeeld zonder rechtszaak. Wie mijn naam googelt ziet ‘NCTV’. En ik had geen idee waarom.”

We wisten dat het een kwestie van lange adem zou zijn. De NCTV verschuilt zich altijd achter het belang van nationale veiligheid
      Bisar Çiçek, Advocaat Schouten Legal, Breda

Arkhouch en zijn Bredase advocaat Bisar Çiçek beginnen aan een jarenlange strijd met de NCTV. Çiçek vraagt namens zijn cliënt inzage in het NCTV-dossier én vernietiging ervan. De advocaat: ,,We wisten dat het een kwestie van lange adem zou zijn. De dienst verschuilt zich altijd achter het belang van nationale veiligheid. Wij hebben ons op het standpunt gesteld dat er geen enkele reden was om gegevens van Arkhouch te verzamelen, te verwerken en te verspreiden.”

Bisar Çiçek, de advocaat van Youssef Arkhouch: ,,We wisten dat het een kwestie van lange adem zou zijn." © Pix4Profs-Ron Magielse

Monster

Vijf procedures voert raadsman Çiçek over de zaak Arkhouch. Steeds beroept de NCTV zich op het belang van nationale veiligheid. Intussen komt Arkhouch moeilijk aan werk. ,,Scholen waar ik gastdocent was durfden dit niet meer aan.” Moskeeën die de imam willen inhuren, krijgen bezoek. ,,Ze vertelden me dat ze getipt waren door politie en NCTV. Ik dacht: nu gaat het écht verkeerd.”

Als Arkhouch in 2020 in Breda aan het werk mag, krijgt het moskeebestuur ook dáár kritische vragen van de gemeente vanwege de informatie van de NCTV. ,,Het was net een monster dat achter mij aanliep. Maar de Bredase moskee zei: ‘We hebben niets geks over jou kunnen vinden en je hebt een Verklaring Omtrent Gedrag’.”

In enkele Bredase moskeediensten die deze krant begin dit jaar tijdens een lockdown online volgt, preekt Arkhouch verzoening en vergeving. En het salafisme dan, de strenge moslimstroming waar Arkhouch bij hoort? De stroming is lang over één kam geschoren met terrorisme en extremisme. Maar inlichtingendienst AIVD heeft dat dit voorjaar als volgt gerectificeerd: dat salafisme voor veel moslims ‘juist een vrome en positieve bijklank’ heeft. Arkhouch: ,,Ik ben een doorsnee moslim. Ik sta open voor iedereen.”

Een foto van mij was duister met veel rode inkt erin afgedrukt. Afschuwelijk
      Youssef Arkhouch, Oprichter Muslim Rights Watch Nederland, voorheen imam

Smeekbeden

Arkhouch heeft inmiddels het ‘dossier’ ingezien dat er over hem was: ,,Een paar pagina’s over plekken waar ik ben geweest. En dingen van social media. Op Facebook deed ik een smeekbede voor moslims. Dan staat erbij: is hij vijandig over andersdenkenden? Maar ik heb ook smeekbeden gedaan voor niet-moslims, dat staat er niet. Het is selectief knip- en plakwerk. Een foto van mij was duister met veel rode inkt erin afgedrukt. Afschuwelijk.”

Deze maand stonden weer twee rechtszaken gepland. Toen ging bij Arkhouch’ raadsman in Breda de telefoon. Çiçek: ,,De NCTV wilde schikken.” De advocaat heeft het tij mee, beseft hij. De juridische grondslag van de NCTV ligt onder vuur nadat NRC dit voorjaar onthulde dat de dienst mensen op social media bespioneerde en informatie over hen verspreidde. Dat mag niet. Een wetsvoorstel om dit alsnog mogelijk te maken, is door de Autoriteit Persoonsgegevens met de grond gelijk gemaakt.

Het ‘dossier Arkhouch’ wordt nu gewist. Arkhouch is geen imam meer. ,,Voor moslims die dit ook meemaken en niet zulke lange adem hebben, heb ik een stichting opgezet die deze gedupeerden helpen: Muslim Rights Watch Nederland.” Zijn advocaat richtte een meldpunt voor gedupeerden van de NCTV op. Over het loon dat Arkhouch misliep in Arnhem loopt nog een bodemprocedure. Arkhouch voelt geen boosheid of haat, zegt hij. ,,Ik realiseer me dat de NCTV werkt voor onze veiligheid. Ik snap dat dit mensenwerk is waar fouten gemaakt kunnen worden. Ik heb geen wraakgevoelens. Alles wat ik wilde is gerechtigheid. Nu kan ik verder met mijn leven.”

https://www.ad.nl/binnenland/nctv-ve...zaak~a60998cc/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten