Sneller huizen bouwen
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Sneller huizen bouwen

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Standaard Sneller huizen bouwen

Kabinet lapt 266 miljoen euro om sneller huizen te bouwen

Het kabinet trekt miljoenen euro's uit om versneld huizen te bouwen. © ANP XTRA

Bron : AD.nl - 18 februari 2021

Gemeenten krijgen in totaal 266 miljoen euro om met spoed 45.000 nieuwe huizen te bouwen. Dat maakt minister Kajsa Ollongren (Wonen) vandaag bekend. Het geld gaat naar allerlei woningbouwprojecten in het land, van Alphen aan den Rijn tot Zwolle.

In totaal krijgen dertig woningbouwprojecten in Nederland extra geld van het kabinet. Gemeenten konden de afgelopen maanden projecten aanmelden: er waren 53 aanvragen, waarvan er nu dus 30 zijn toegekend. ,,Heel belangrijk, want hiermee kunnen we een flinke slinger geven aan de woningbouw in Nederland’’, zegt minister Ollongren.

Stationsgebieden en bedrijventerreinen

Gemeenten die wél geld krijgen, zijn onder meer Eindhoven (District E), Amersfoort (Hoefkwartier), Hilversum (stationsomgeving), Nijmegen (Winkelsteeg) en Amsterdam (IJburg). Ook gaan er miljoenen naar Den Haag, voor woningbouwprojecten De Venen, ICT Security Campus en Assumburgweg.

,,In meerdere steden wordt er gebouwd rond de stations’’, zegt Ollongren. ,,Die gebieden hebben veel potentie. Ook worden winkels in oude winkelgebieden omgetoverd tot huizen, bijvoorbeeld in Heerlen. Dat zijn hele leuke projecten.’’ Ook komen er nieuwe huizen op elf bedrijventerreinen in Nederland. Voorwaarde voor alle projecten is dat de eerste schop uiterlijk in 2023 de grond in gaat.

Woningnood niet opgelost

Afgelopen september werd al bekend dat het kabinet ruim 300 miljoen euro uittrekt voor 27 bouwprojecten, waarmee ruim 51.000 huizen versneld gebouwd worden. Toen ging het om 14.000 sociale huurwoningen en 12.000 middenhuurwoningen, nu zijn het 13.000 sociale huurhuizen en 8000 middenhuurwoningen.

Met deze nieuwe projecten is de woningnood nog lang niet opgelost, erkent Ollongren. ,,Mijn conclusie is dat het kabinet al heel veel heeft gedaan, maar er moet nóg meer gebeuren’’, zegt ze daarover. ,,Toen ik als minister begon, had ik geen middelen. Inmiddels heb ik meer dan 4 miljard euro voor de woningmarkt kunnen uittrekken. Deze woningbouwimpuls is daar een onderdeel van. Maar ja, het klopt, er is echt veel meer nodig.’’

Volgens Ollongren moet een nieuw kabinet kritisch kijken naar de verhuurdersheffing voor woningcorporaties. De corporaties betalen nu jaarlijks een extra belasting die ten koste gaat van de bouw van nieuwe huurwoningen. Het huidige kabinet - mét D66, de partij van Ollongren - wilde de verhuurdersheffing deze kabinetsperiode niet afschaffen.

,,We kunnen nu geld bijleggen om projecten van de grond te tillen’’, zegt Ollongren. ,,Dat niet alle aanvragen zijn toegewezen, komt doordat sommige gemeenten en regio’s niet overtuigend duidelijk maakten dat zij extra geld nodig hebben. Ook voldoet de kwaliteit van de projecten niet altijd aan onze voorwaarden.’’

Bevolkingsgroei

De minister stelt dat de woningnood de laatste jaren nijpender is geworden. Zo voorspelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een hogere bevolkingsgroei. ,,Meer mensen betekent ook dat er meer woningen nodig zijn’’, zegt Ollongren. Zo moeten er fors meer huizen komen voor eenpersoonshuishoudens en voor ouderen.

Later dit jaar kunnen gemeenten opnieuw een aanvraag doen voor geld uit de subsidiepot van 1 miljard euro. Het kabinet heeft nog zo’n 250 miljoen euro in die pot zitten. Gemeenten die nu het deksel op de neus kregen, kunnen dan opnieuw een poging doen om overheidssteun te krijgen.

.
      Het individu moet vrij zijn zolang hij de vrijheid van een ander daar niet mee beperkt.

John Stuart Mill

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Standaard Re: Sneller huizen bouwen

Het gaat allemaal ten koste van de weinige "natuur" die er nog over is. Er is schaarste op de woningmarkt, waardoor de prijzen enorm opgedreven worden. De huurprijzen en prijzen van koopwoningen rijzen de pan uit. Een miljoen euro voor een stomme tussenwoning in Amsterdam. Tja, als overheid sta je met de rug tegen de muur. Je kunt kwalijk tegen mensen zeggen voor u geen woning. Maar zonde van de weinige groene ruimte die er nog is... Dat vond ik vroeger al een bezwaar, dat alles zo vol gebouwd is. Kijk 360⁰ rondom en je ziet ergens wel woningen, bedrijven, wegen of hoogspanningsmasten in de verte. Nederland is overvol geworden. Eigenlijk is 8 miljoen inwoners al teveel. Die overbevolking en het gebrek aan natuur was voor mij ook de reden om te emigreren naar een land waar veel meer natuur is.

.

Niet zo belangrijk Soldim's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2005
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      371835

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Die overbevolking en het gebrek aan natuur was voor mij ook de reden om te emigreren naar een land waar veel meer natuur is.
      Wordt het daardoor dan niet drukker, daar?

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      248327

Lekker makkelijk. Deze redenering. Denk eens mee,,
      Het gaat allemaal ten koste van de weinige "natuur" die er nog over is. Er is schaarste op de woningmarkt, waardoor de prijzen enorm opgedreven worden. De huurprijzen en prijzen van koopwoningen rijzen de pan uit. Een miljoen euro voor een stomme tussenwoning in Amsterdam. Tja, als overheid sta je met de rug tegen de muur. Je kunt kwalijk tegen mensen zeggen voor u geen woning. Maar zonde van de weinige groene ruimte die er nog is... Dat vond ik vroeger al een bezwaar, dat alles zo vol gebouwd is. Kijk 360⁰ rondom en je ziet ergens wel woningen, bedrijven, wegen of hoogspanningsmasten in de verte. Nederland is overvol geworden. Eigenlijk is 8 miljoen inwoners al teveel. Die overbevolking en het gebrek aan natuur was voor mij ook de reden om te emigreren naar een land waar veel meer natuur is.

.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hawa Bekijk Berichten
      Niet van die moeilijke vragen, Hawa. Daar is dit forum echt niet voor bedoeld.

Maar zonder gekheid, de huidige klimaatcrisis, de steeds groter wordende milieu aantasting, de steeds verdergaande uitputting van grondstoffen, steeds meer zoönosen - dat is allemaal wel het gevolg van de overbevolking, gepaard aan het algemeen gebrek om genoeg aan al die oorzaken te doen.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soldim Bekijk Berichten
      Wordt het daardoor dan niet drukker, daar?
      Ja. . .

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      heeft er iemand al gezegd dat Chili het beter en sneller doet?!
      Ze liggen qua snelheid van vaccineren duidelijk voor op ons.

Maar niet met het sterftepercentage. Athans, dat stond gisteren - of eergisteren - in de Volkskrant. Maar zij hebben wel veel meer inwoners dan wij - dus kunnen er ook meer ziek worden.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hawa Bekijk Berichten
      Twee zinnetjes produceren en dan mij verwijten "niet mee te denken". Kom met een inhoudelijke reactie. Je plakt een hele quote van mij zonder op de inhoud in te gaan. Dat is pas makkelijk. Moet ik uit je reactie opmaken dat jij het niet met mij eens bent?

Dat er sprake is van overbevolking, mondiaal en vooral in Nederland, is een gegeven. Dat heeft niets te maken met "makkelijk redeneren". Overbevolking is slecht voor het milieu, slecht voor de natuur. Als ik vervolgens voor mijzelf de conclusie trek dat ik niet wil wonen in een dichtbevolkt gebied, dan is dat mijn persoonlijke beslissing. Het kan goed zijn dat anderen drukte van mensen als heel prettig ervaren. Ik niet.

.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

Exclamation Re: overbevolking niet oorzaak noodtoestand klimaat

.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten

(...) de huidige klimaatcrisis, de steeds groter wordende milieu aantasting, de steeds verdergaande uitputting van grondstoffen, steeds meer zoönosen - dat is allemaal wel het gevolg van de overbevolking, gepaard aan het algemeen gebrek om genoeg aan al die oorzaken te doen.
      De rijkste 1% van de wereldbevolking stoot 14% van de CO2 uit.
      De rijkste 10% van de wereldbevolking stoot 49% van de CO2 uit.
      De armste 50% van de wereldbevolking stoot 7% van de CO2 uit.

bron:
      Stockholm Environment Institute (SEI) en Oxfam –
      The Carbon Inequality Era – An assessment of the global distribution of consumption emissions among individuals from 1990 to 2015 and beyond

(zie de tabel op p. 9 voor een overzicht)

Dit is een beslissend argument dat overbevolking niet de oorzaak is van de noodtoestand van het klimaat.

Iets vergelijkbaars geldt voor uitputting van grondstoffen. (Over milieuaantasting in het algemeen ken ik geen algermene stellingen).
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Standaard Re: overbevolking niet oorzaak noodtoestand klimaat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      .

De rijkste 1% van de wereldbevolking stoot 14% van de CO2 uit.
      De rijkste 10% van de wereldbevolking stoot 49% van de CO2 uit.
      De armste 50% van de wereldbevolking stoot 7% van de CO2 uit.

bron:
      Stockholm Environment Institute (SEI) en Oxfam –
      The Carbon Inequality Era – An assessment of the global distribution of consumption emissions among individuals from 1990 to 2015 and beyond

(zie de tabel op p. 9 voor een overzicht)

Dit is een beslissend argument dat overbevolking niet de oorzaak is van de noodtoestand van het klimaat.

Iets vergelijkbaars geldt voor uitputting van grondstoffen. (Over milieuaantasting in het algemeen ken ik geen algermene stellingen).
      Daarover valt toch wel een en ander te zeggen. De wereld gaat niet alleen door de uitstoot van CO2 naar de klote.

Ik ben het met je eens dat rijke mensen voor veel meer uitstoot zorgen dan arme mensen.

Wereldwijd komt door de oprukkende mens de habitat van wilde dieren steeds meer in het gedrang en springen er alsmaar meer levensgevaarlijke zoönosen van dier over op mens. En dat gebeurt vooral in arme gebieden waar mensen de oerwouden leegeten, bijvoorbeeld.

Door de overbevolking wordt er alsmaar meer bossen en wouden gekapt, wat sowieso niet goed is. Zelfs Polen is nu van Plan om weer in het enige oerbos van Europa grootschalig te gaan kappen, ondanks het verbod van de EU.

En er is ook nog zoiets als een steeds maar oplopende tekort aan drinkbaar water, bijvoorbeeld.

Daarnaast is zowel de huidige wereldbevolking - alsook de wereldwijde welvaartstoename - ook in de armere landen - nu al zodanig van omvang - dat indien we de welvaart wereldwijd op een voor ieder redelijk peil willen krijgen - iets wat toch een heel rechtvaardige stellingname is - we gewoon nu al nog een paar aardes erbij nodig zouden hebben om dat te kunnen verwezenlijken en de boel toch voor iedereen leefbaar te houden. Maar die extra aardes hebben we niet.

Verder lijkt het mij volstrekt duidelijk dat, hoe meer mensen - hoe meer vervuiling van het milieu. En daarin loopt het nu al de spuigaten uit.

Hebben we het nog niet eens over de druk op migratiestromingen.

Tot slot: Ook Nederland zou beter af zijn met tien miljoen mensen minder - en vijftig wolven meer.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten