School duwt kinderen ongevraagd uit de kast
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 8 van de 8

    Onderwerp: School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

    1. #1
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard

      School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

      Deel I


      Bron : NRC.nl - 26 maart 2021


      De Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. Foto Merlin Daleman

      Homoseksualiteit Op de Gomarus in Gorinchem wordt homoseksualiteit gezien als „zonde tegen de natuur”. NRC sprak acht oud-leerlingen over hoe het is om homoseksueel te zijn op de reformatorische school.

      Het blonde meisje is zestien en draagt een zwarte rok en zwarte Nikes als ze tegenover de vertrouwenspersoon en de zorgcoördinator van de Gomarus in Gorinchem komt te zitten, een reformatorische middelbare school met dan zo’n 1.700 leerlingen. De vertrouwenspersoon kent ze, aan haar vertelde ze drie weken eerder dat ze een relatie heeft met een meisje op school. De zorgcoördinator legt uit waarom ze in dit kamertje zitten. „We hebben gehoord over je geaardheid. We willen dat je het aan je ouders vertelt”, zegt hij.

      Het meisje schrikt. Ze is er nog niet klaar voor, zegt ze. Maar hij is onverbiddelijk. „Je kan kiezen: of jij vertelt het, of wij doen dat.” Ze smeekt hem het niet te vertellen.

      „Je ouders staan al bij de balie”, zegt hij.

      Als de vertrouwenspersoon haar ouders gaat halen, wil het meisje haar achterna, wég. Ze raakt in paniek. „Ik keek uit het raam, maar we zaten op de tweede.” De zorgcoördinator draait de deur op slot. Happend naar adem kruipt ze onder een tafel.

      Dan komen haar ouders binnen.

      Het is 3 oktober 2016 als dit gebeurt. In die week vertelt de school aan ouders van nog twee meisjes dat ze op meisjes vallen. Alle drie komen uit een streng christelijk gezin.

      De meisjes waren voor zover bekend de eersten op deze school die enigszins open waren over hun geaardheid; ze hadden een relatie, liepen hand in hand.

      Ze zijn volgens oud-leerlingen ook de laatsten. Na de gedwongen coming outs en gebeurtenissen die erop volgen durft niemand meer.

      De vriendin van het blonde meisje heet Mace de With. Ze wil in 2019 een juridische procedure aanspannen tegen school om wat haar overkwam, waarop een schikking volgt.

      Aan het eind van dat gesprek zei mijn mentor: Ik zal voor je bidden dat God je mag veranderen.

      Mace de With

      Ze krijgt een vergoeding, op voorwaarde dat ze daarover zwijgt. Het ligt vast in een contract. Meerdere bronnen weten ervan. Zelf zegt ze: „Ik kan daar niets over zeggen.”

      De meisjes hebben hun vrienden in die tijd over de geforceerde coming outs verteld. NRC zag die berichten en andere documenten in.

      Acht oud-leerlingen vertellen hoe het is om homoseksueel te zijn op een reformatorische school als de Gomarus, hoe de school met homoseksualiteit omgaat, waarom ze op een enkeling na hun geaardheid stilhielden tot ze van school waren en wat dat met hen deed.

      Ze zaten tot 2016 of tot 2018 op de Gomarus en deden mavo, havo of vwo. Eén deed langer geleden eindexamen. De meeste oud-leerlingen willen niet bij naam worden genoemd om familie of vrienden niet te kwetsen.

      Ze benadrukken de school of het geloof niet zwart te willen maken, maar hopen dat hun verhalen het leven van leerlingen makkelijker maken en dat de school het beleid aanpast. Volgens een leerling die nu nog op de Gomarus zit, noemde een docent dit schooljaar homoseksualiteit nog „een psychische ziekte”.

      Kliksafe

      „Ik moest bij de teamleider komen. Hij zei: ‘ik hoorde van de conciërge dat jouw vriend je gisteren kwam ophalen. Het is niet de bedoeling dat je hier op school het verkeerde voorbeeld geeft.’ Maar als een jongen een meisje ophaalde, hoorde je er niemand over.”

      Voor de leerlingen is het een uitgemaakte zaak dat ze na groep acht naar de Gomarus gaan, ook als ze om kwart over zes op moeten om de streekbus te halen, of drie kwartier moeten fietsen vanuit omliggende, christelijke dorpen als Hardinxveld-Giessendam, Werkendam, Sleeuwijk, Alblasserdam. Hun ouders schreven hen in. Iederéén van de reformatorische kerk gaat naar de Gomarus.

      Zonder uitzondering gaan de jongeren twee keer op zondag naar de kerk, ’s ochtends en na het avondeten. Ze zitten op catechisatie, in de jeugdgroep, sporten in een team van de kerk of werken in de kassen met jongeren van de kerk.

      De schoolresultaten van de Gomarus zijn goed. Het gebouw is licht en ruim, de grote werkplaatsen voor het praktijkonderwijs zijn indrukwekkend. Het niveau van Engels blijft achter. De kinderen mogen geen popmuziek of films tot zich nemen.

      Thuis is geen televisie, of die zit verstopt in de kast. „Als we tv kijken, gaan de gordijnen dicht”, zegt een oud-leerling. Het internet thuis én op school is beschermd met Kliksafe, een filter van een christelijk bedrijf dat naar eigen zeggen werkt volgens „Bijbelse waarden en normen”. De filter weert grof taalgebruik, geweld, erotiek of afhankelijk van de instelling ‘amusement’ of bijvoorbeeld ‘abortus’.

      Ouders kunnen de zoektermen van hun kinderen zien.

      De meisjes dragen een rok tot op de knie, de jongens lange broeken. Bij de ingang keurt de conciërge of een docent de roklengte van de meisjes. „Een beetje creepy soms”, zegt een oud-leerling. Voor blote benen zijn tot enkele jaren geleden ‘schoolrokken’ tot op de enkels beschikbaar.

      De school geeft „christelijk, Bijbelgetrouw onderwijs” en wordt geleid door mannen, dat is per statuut bepaald.

      Een gat in het biologieboek

      „De docent schreef op het bord: ‘stel je beste vriend is homo, wil je dan nog met hem bevriend zijn?’ Om me heen zeiden zeven of acht jongens ‘nee’, ‘bah’, ‘iew’. Iedereen lachte. De docent lachte ook een beetje en zei ‘Oké, dat is duidelijk’ en ging naar de volgende stelling.”

      Tot de lesstof voor de leerlingen van de bovenbouw behoort een boek dat Huwelijk en Gezin heet, de auteur is de godsdienstdocent van de Gomarus. Er staan vragen in met bijbehorende antwoorden, die de leerlingen moeten leren voor een toets. Soms is de vraag eenvoudig, zoals nummer 12: „Wat is verkering? Een serieuze relatievorm, die twee mensen voorbereidt op een huwelijk.”

      Het boek gaat over relaties, echtscheiding, seksualiteit. De man geeft leiding aan het gezin, hij heeft „het laatste woord”. Samenwonen mag niet, dat is een „onwettige relatievorm”.

      Het is niet de bedoeling dat meisjes voorbehoedsmiddelen gebruiken. De pil heeft „een abortieve werking” en „dit is ingrijpen in de scheppingsorde”. Een spiraaltje gaat in tegen het zesde gebod – Gij zult niet doodslaan. Condooms komen in het boek niet aan de orde. In de biologieboeken zijn de teksten over seksuele voorlichting doorgekrast, vertellen meerdere oud-leerlingen. „Achterin de kast lagen nog een paar biologieboeken waarin géén gat was geknipt. Toen bleek het om een plaatje te gaan waarop in stappen stond uitgelegd hoe je een condoom omdoet.” Alle oud-leerlingen kennen meisjes op school die zwanger werden. „In mijn tijd liepen er wel vier of vijf zwanger rond op school.” Die trouwden jong.

      Over seks is Huwelijk en Gezin explicieter. Tot het huwelijk mag je niet „elkaars geslachtsdelen strelen” of „ontkleden of je samen terug trekken in een kamer en de deur op slot doen. Ook niet samen erotische films kijken”.

      Van de negen hoofdstukken zijn er twee gewijd aan homoseksualiteit. Op vraag 67: „Hoe moeten we homoseksualiteit beoordelen in bijbels licht?” is het antwoord: „De geaardheid is een gevolg van de gebrokenheid van deze wereld door de zondeval.”

      Het praktiseren van homoseksualiteit is „een zonde tegen de natuur” en „een gruwel in de ogen van God”.

      De oud-leerlingen vertellen: op de Gomarus mag je homo zijn, als je het maar niet laat merken.

      Ze moeten leren dat homoseksualiteit deels in de genen zit. Dan is „anders geaard zijn” niet te veranderen. Het kan ook aan de omgeving liggen: „Het milieu waarin iemand opgroeit kan bijdragen aan ontsporing. Misbruik op jonge leeftijd, ongezonde relaties in een gezin, gemis aan vrienden of vriendinnen, psychische verwaarlozing enz. Gevolg: anders geaard zijn is eventueel te veranderen”, staat in Huwelijk en Gezin.

      En er is nog een tweede boek voor godsdienst dat De tien woorden heet, van andere auteurs. Die menen „dat je van aanleg niet bekeerd kunt worden”. Maar: „Je mag wel proberen, met deskundige hulp en in de weg van het gebed, genezen te worden.”

      Oud-leerling Marijn Baggerman (20) uit Werkendam vertelt dat er soms discussie was over de stellingen, maar dat het antwoord op de toets altijd het antwoord moest zijn uit het boekje. „Dan zei de docent ‘Ja, maar als je in het boekje kijkt, dan zie je dat God dit of dat bedoelt’. Op mijn tentamen was een stelling iets als ‘hoe wil God dat jij met homoseksuele gevoelens omgaat?’. Het goede antwoord was natuurlijk ‘je mag het zijn, maar niet praktiseren’. Ik heb de vraag niet beantwoord, uit protest.”

      Technofeestjes en Grindr

      „Tijdens aardrijkskunde ging het over steniging van homo’s in Oeganda. Mijn aardrijkskundeleraar zei: ‘De doodstraf gaat natuurlijk wel ver, maar gevangenisstraf zou passend zijn.’ Ik dacht: als jij vindt dat homo’s naar de gevangenis moeten, ga ik hier echt nooit niet vertellen dat ik op jongens val.”

      Hoe ontdek je dat je homoseksueel bent als er nooit over wordt gesproken?

      „Ik was dertien en keek porno via mijn telefoon, dat zag niemand. Ik lette meer op de man dan op de vrouw.”

      „Ik had een leraar die ik in de derde niet knap vond en in de vierde ineens wel. Je gaat anders kijken.”

      „Ik voelde voor mijn beste vriendin wat ik eigenlijk voor mijn vriendje zou moeten voelen.”

      Op een homogene school als de Gomarus val je op als je een hoge lach hebt, snel praat, of een overhemd met bloemen draagt. De enkele leerlingen met een donkere huidskleur zijn geadopteerd. „De twee enige donkere kinderen op school werden ‘die neger’ en ‘de Chinees’ genoemd.”

      Slechts één van de oud-leerlingen die NRC spreekt, zegt nooit uitgescholden te zijn. „Ik voetbalde, dan kon je het niet zijn. Zelfs mijn moeder zei het later: ‘maar je voetbalde!’.” Oud-leerling Marijn Baggerman wordt homo genoemd nog voor hij weet wat het is. Hij googlet het en „toen vielen dingen op hun plaats”. Ook nadat een jongen van klas is gewisseld, gaat het schelden door. Een meisje wordt ‘kankerpot’ genoemd en bespuugd. Op Instagram krijgt ze anonieme, hatelijke berichten.

      Op mijn tentamen was een stelling iets als ‘Hoe wil God dat jij met homoseksuele gevoelens omgaat?’

      Marijn Baggerman

      Een oud-leerling zegt: „Alle zonden zijn gelijk, maar homo zijn, daar heeft iedereen het steeds over.”

      Marijn: „Ik ben nooit fysiek aangevallen of zo. Wel uitgescholden. Homo, flikker, viezerik. Ik zou zeggen: twee keer per week. Vaak reageerde ik niet. Ik zorgde ook dat ik altijd samen met vrienden was.”

      Tegen één docent vertelt een jongen dat het niet goed met hem gaat, hij denkt aan de dood. De docent verwijst hem naar een psycholoog, maar ook daar hoort hij niet wat hij graag wil horen: dat het prima is om homo te zijn. De school heeft een samenwerking met een christelijke GGZ-instelling. „Ik voelde me niet vrij om me te uiten, ik had er niets aan.” Een andere oud-leerling zegt dat haar psycholoog van die instelling maar blééf zeggen dat het gay zijn misschien wel over zou gaan.

    2. #2
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard

      School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

      Deel II


      Bron : NRC.nl - 26 maart 2021


      De Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. Foto Merlin Daleman

      Homoseksualiteit Op de Gomarus in Gorinchem wordt homoseksualiteit gezien als „zonde tegen de natuur”. NRC sprak acht oud-leerlingen over hoe het is om homoseksueel te zijn op de reformatorische school.

      Vervolg deel I :

      De jongen zegt nu: „Voor mij was het echt een no go om op de middelbare school uit de kast te komen. Het was geen veilige omgeving. Ik kende op school niemand die gay was. Nu weet ik het van wel vijftien oud-leerlingen, ik kom ze tegen op technofeestjes en op Grindr.”

      Een andere oud-leerling zegt dat zijn mentor wel eens bezorgd navraag deed of hij en een vriend een relatie hadden. Eerst bij hem, toen bij die vriend, toen bij anderen. Hij ontkende. Niemand kwam er voor uit. „Pas na mijn tijd was er een klein clubje. En daarna weer niemand.”

      ‘Ik zal voor je bidden’

      „In de middag van 4 oktober 2016 liep ik nietsvermoedend naar één van de spreekkamers op school, waarin ik mijn mentor en meneer de zorgcoördinator zou aantreffen. Mijn intentie was om te bespreken waarom er iets was doorverteld door mijn mentor aan de zorgcoördinator terwijl ik haar had gevraagd dit niet te doen omdat het persoonlijk en vertrouwelijk was. […] Hetgeen zij had doorverteld ging over mijn toenmalige vriendin.”

      Mace de With (19) schrijft dit ter voorbereiding op de juridische procedure die ze tegen school wil aanspannen.

      Een dag nadat school de ouders van het blonde meisje met de zwarte Nikes - Maces toenmalige vriendin - vertelt dat ze op meisjes valt en die in paniek raakt, overkomt Mace hetzelfde.

      Ook Mace heeft iemand van school in vertrouwen genomen, haar mentor, omdat ze zich zorgen maakt over het derde meisje, haar ex-vriendin, met wie het dan niet goed gaat. Mace: „Aan het eind van dat gesprek zei mijn mentor: ik zal voor je bidden dat God je mag veranderen.”

      Die dag in oktober vertelt de zorgcoördinator aan Mace, in het bijzijn van haar mentor, dat school zich zorgen maakt over haar gedrag. Die zorgen gaan niet alléén over haar geaardheid, maar het is een belangrijk onderdeel van het gesprek. Mace: „Ik vertelde dat ik zelf, op een beter en later moment in mijn leven pas aan mijn ouders wilde vertellen dat ik op vrouwen val omdat ik daar op dat moment nog niet klaar voor was.”

      Ook naar haar wordt niet geluisterd. Zelfde patroon: haar ouders staan al beneden. De mentor haalt die op. Mace raakt in paniek. De zorgcoördinator gaat voor de deur staan. Ze probeert hem weg te duwen, de deur gaat op slot. „Ik stond te roepen uit angst.”

      De Gomarus verzoekt de ouders van alle drie de meisjes om hun dochters niet meer met elkaar te laten omgaan. De ouders van Mace en die van haar toenmalige vriendin geven er geen gehoor aan. Het derde meisje zien ze niet meer.

      Het meisje met de zwarte Nikes: „Op school werd ze vanaf toen gecontroleerd. Als docenten zagen dat ze met ons omging, belden ze haar ouders. Best dramatisch. Wij gaven elkaar soms briefjes in het trappenhuis of knepen af en toe in haar hand in het trappenhuis. Maar dat was het dan.”

      Nu school van hun relatie weet, besluiten Mace en haar vriendin zich ernaar te gedragen. Hand in hand lopen ze in de gang. Één keer zoenen ze, in het zicht van de vertrouwenspersoon. De vriendin moet bij de mentor en de teamleider komen. „De teamleider zei: het is alsof je met een bord rondloopt waarop staat ‘ik stem PVV’. Ik provoceerde, bedoelde hij. Dat was natuurlijk ook zo. Hij zei dat ouders over ons gedrag hadden geklaagd. Hij zei ook: als je zo doorgaat, mag je geen eindexamen doen.”

      Ze zit dan in havo 5. De relatie stopt.

      Alle oud-leerlingen kennen de verhalen over ‘het kamertje’. Marijn Baggerman: „Ik dacht wat gebeurt hier?! Ten eerste wordt je vertrouwen geschaad. Ten tweede word je uit de kast geduwd terwijl je er nog niet klaar voor bent, een van de ergste dingen die een jongere die worstelt met zijn of haar geaardheid, kan overkomen.”

      Voor hem en anderen is het reden om nog voorzichtiger te zijn.

      Alle oud-leerlingen noemen ook namen van docenten bij wie ze wel terecht konden en bij wie ze soms nog op de koffie gaan. Ze denken dat de school zich ontwikkelt, met lessen mediawijsheid en lessen voor christelijk onderwijs over seksuele weerbaarheid, loverboys, sexting, noem maar op. Zo nu en dan komt een niet-praktiserende, christelijke homoseksuele man op school vertellen hoe hij celibatair leeft met hulp van God.

      Fluïde gevoelens

      „De grootste bedreiging voor de identiteit van de Gomarus komt niet van buitenaf, maar van binnenuit.”

      [uit het jaarverslag]

      In een gesprek op de Gomarus zegt bestuursvoorzitter Chris Flikweert (61) slechts één van de drie geforceerde coming-outs door school te kennen, die van de procedure. Hij vertelt het net anders. Vlak voor een werkweek maakte de school zich zorgen of het wel goed ging met een meisje en of ze de vrijheid aan zou kunnen. Haar geaardheid kwam in het gesprek met de ouders aan de orde „terwijl dat niet de opzet was”.

      Flikweert is civiel ingenieur, heeft elf kinderen en is sinds 2003 directeur en dan bestuursvoorzitter van de Gomarus. Hij is voorzitter van de SGP in Veenendaal en zat in de adviesraad van Kliksafe.

      De leerling wilde weg, de zorgcoördinator oefende „een behoorlijke druk uit” op het meisje om in het kamertje te blijven. Flikweert: „Het gesprek ging op een manier waarvan wij zeggen, dat hoort ook eigenlijk niet zo. Het voorval is later met de leerling uitgesproken en toen hebben we daar een streep onder gezet.”

      Dat de school die week de ouders van nog twee meisjes naar school liet komen, om ook hen te vertellen dat hun dochter lesbisch is, moet hij navragen, zegt Flikweert: „Het is nieuw voor mij.”

      Natuurlijk vindt de school niet dat homoseksuelen de gevangenis in moeten. „Als ik dat zou horen, zou ik een heel stevig gesprek met de docent aangaan.” Leerlingen kunnen ongepaste opmerkingen van docenten melden. Uit biologieboeken is volgens hem niets geknipt of gekrast.

      Dat homoseksualiteit kan worden genezen staat in twee boeken, maar Flikweert kent niet elk lesboek, zegt hij. Ook dit is volgens hem niet wat de school uitdraagt. „We sturen niemand naar een instituut voor genezing ofzo.”

      Misschien is het subtieler. Flikweert: „In de leeftijd van veertien tot zestien is het nog fluïde welke kant het opgaat met de gevoelens van leerlingen. We krijgen ook adviezen van oud-leerlingen: wees niet te vroeg om gevoelens te fixeren.”

      Adviseert de school ook heteroseksuele leerlingen om hun geaardheid voor zich te houden? Wordt ook hun verteld hun gevoelens niet te fixeren? Dat is niet zo. De kans dat een leerling op latere leeftijd alsnog „homofiele gevoelens krijgt” is kleiner dan andersom, is het verweer.

      Over tienerzwangerschappen zegt Flikweert dat het er hooguit vier of vijf waren in die achttien jaar dat hij er rondloopt.

      .
      Het individu moet vrij zijn zolang hij de vrijheid van een ander daar niet mee beperkt.

      John Stuart Mill

    3. #3
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

      .
      En het homofobe onderwijs betreft natuurlijk wéér eens een Christelijke school : "leve de vrijheid van religieuze intolerantie".

      En de PVV en FVD blijven ook stil, want ja het betreft geen Islamitische school...

      Meten met twee maten.

      .

    4. #4
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard

      Gorcumse school reageert op ophef over ‘gedwongen uit de kast komen’: Laat inspectie maar komen

      Bron : AD.nl - 27 maart 2021


      Chris Flikweert, voorzitter College van Bestuur van de Gomarisschool in Gorinchem. Zijn school ligt onder vuur nadat acht oud-leerlingen in de NRC uit de doeken deden hoe de school in hun periode omging met homoseksuele gevoelens van kinderen. ,,Je voelt de pijn'', zegt Flikweert. © Hans Roest

      De Gorcumse Gomarusschool heeft behoefte aan meer kennis over de omgang met homoseksualiteit onder leerlingen. Dat zegt voorzitter van bestuur Chris Flikweert op de dag dat acht oud-leerlingen via de NRC naar buiten brachten het gevoel te hebben door de schoolleiding te zijn gedwongen hun geaardheid op te biechten. ,,Laat de inspectie maar komen.’’

      Flikweert heeft rustigere zaterdagen beleefd in zijn leven, zegt hij. Het nieuws dat acht oud-leerlingen zich tijdens hun schoolcarrière in Gorinchem niet veilig hebben gevoeld slaat ook bij de voorzitter van het College van Bestuur in als een bom, ook al werkte hij zelf mee aan het artikel van de NRC.

      ,,Over onze school en over de sociale veiligheid is veel meer te vertellen dan de krant doet’’, zegt hij. ,,Maar het is duidelijk dat we hier mee aan de slag moeten.’’

      Flikweert was als hoofd van Gomarus betrokken bij de gesprekken met een van de oud-leerlingen die vandaag hun verhaal hebben verteld. Op de school is al vele jaren aandacht voor het onderwerp homoseksualiteit, zegt hij. ,,We willen dat binnen de school er de professionaliteit is om hier mee om te kunnen gaan. Maar we merken meer behoefte te hebben aan kennis op dit gebied, om dat op een goede en professionele manier te kunnen doen. Nu en in de toekomst.’’

      Natuurlijk zullen er punten zijn waarop iets aan te merken is, maar laat de inspectie maar komen

      Chris Flikweert, Voorzitter College van Bestuur Gomarus

      Naar eigen zeggen had de Gorcumse onderwijsinstelling die weg al ingeslagen. Zo werd er een ‘bezinning’ gehouden - een soort training - voor het personeel. Tijdens die bijeenkomst vertelde onder meer een gastspreker over zijn worsteling om uit de kast te komen en er publiekelijk voor uit te komen dat hij op mannen valt.

      Flikweert: ,,Wij weten ook dat leerlingen kunnen worstelen met dit thema en zulke ervaringen helpen ons om daar goed mee om te gaan. We willen dit breder uitrollen over de school, maar corona heeft roet in het eten gegooid omdat dergelijke bezinningen niet meer fysiek mogelijk zijn.’’

      Bewuste keuze

      Inmiddels ligt de school meer dan ooit onder een vergrootglas. Zelfs in de Tweede Kamer is men verbolgen over de aantijgingen van de voormalig scholieren. ,,Dat begrijp ik, want het is confronterend als je het artikel van vandaag leest. Natuurlijk zullen er punten zijn waarop iets aan te merken is, maar laat de inspectie maar komen. Wij zijn open en transparant en vertellen iedereen waar wij voor staan. We hebben niets te verbergen. We zijn een reformatorische school. Daar kiezen ouders bewust voor. Maar laat ik voorop stellen dat iedereen - ook met een homoseksuele geaardheid - meer dan welkom is op Gomarus.’’

      .

    5. #5
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard

      Gorcumse raad fel op Gomarus dat leerlingen dwong uit de kast te komen: ‘Dit gaat alle perken te buiten’

      Bron : BN de stem - 27 maart 2021


      Foto ter illustratie: in de zomer van 2020 werd in Gorinchem gedemonstreerd tegen de komst van dominee Martin Visser naar de Grote Kerk. De dominee ondertekende de Nashville-verklaring, waarin homoseksualiteit en transgenderisme expliciet worden afgewezen. © ANP

      De Gorcumse oppositie neemt fel stelling tegen de gang van zaken op de Gomarusschool. Acht oud-leerlingen deden zaterdag een boekje open over hun worsteling met hun homoseksualiteit tijdens hun schoolcarrière. De school zou hen hebben gedwongen uit de kast te komen. ,,We wisten dat ze passages uit biologieboeken knippen. Dit is helaas weer een nieuwe episode.’’

      Nog maar vijf maanden geleden stelde VVD-fractievoorzitter Attie Mager uit Gorinchem al schriftelijke vragen aan de wethouder over de Gomarusschool. Kort daarvoor had voorzitter Chris Flikweert van het College van Bestuur gemeld dat leerlingen een ‘identiteitsverklaring’ moesten overleggen. Hoewel die volgens de school niet bedoeld is om de geaardheid te kunnen beoordelen, wil Flikweert er wel wel graag ‘van op de hoogte zijn’ als een jongen op jongens valt of een meisje op meisjes.

      ,,Een antwoord hebben we nog niet echt gekregen. Ja, dat het onderzocht wordt. Dat vind ik zorgelijk’’, zegt Mager vandaag na de achtvoudige biecht van voormalig leerlingen. Mager wil ervoor waken dat de veiligheid van de kinderen nu in de Gorcumse gemeenteraad gebruikt gaat worden voor politiek gewin. ,,Maar dit straalt wel af op Gorinchem als stad. We hebben onszelf enige tijd geleden de ‘Stad van de tolerantie’ genoemd. Dat moet niet blijven bij het hijsen van een regenboogvlag.’’

      Alle reformatorische scholen hebben onlangs aangegeven te staan voor een veilig schoolklimaat. Ook Gomarus staat daarvoor

      Marjo Molengraaf, Fractievoorzitter CU/SGP Gorinchem

      Haar partij wil de korte lijnen met de Tweede Kamerleden van de VVD na het weekend aanboren om ook daar de situatie te kunnen duiden. Mogelijk volgt er daarna een gecoördineerde actie vanuit de partij. Hetzelfde geldt voor GroenLinks, zegt fractievoorzitter Rutger van Breemen uit Gorinchem. ,,Misschien komen er schriftelijke vragen aan het college in Gorinchem. Misschien wel een brief aan de minister. Of allebei.’’

      Vertrouwenspersoon

      Ondanks dat Van Breemen ‘wel wat gewend is’ van de Gomarusschool werd hij verrast door de verhalen van oud-leerlingen in de NRC. ,,Onacceptabel en het gaat natuurlijk alle perken te buiten om leerlingen op te sluiten in een lokaal als zij aan een vertrouwenspersoon vertellen dat ze homoseksuele gevoelens hebben’’, haalt hij een verhaal van een oud-leerling aan. ,,We wisten dat ze passages uit biologieboeken knippen als die hun niet welgevallig zijn. Helaas is dit weer een nieuwe episode.’’

      De CU/SGP-fractie in Gorinchem - die ideologisch het meest dichtbij de reformatorische school staat - is niet op de hoogte van het vandaag gepubliceerde artikel, zegt fractievoorzitter Marjo Molengraaf. Ze wil er dan ook niet al te diep op in gaan. ,,Alle reformatorische scholen hebben onlangs aangegeven te staan voor een veilig schoolklimaat. Ook Gomarus staat daarvoor. Daar komt bij dat wij als gemeenteraad niet gaan over de inhoud van het onderwijs.’’

      Het is niet zo dat er nu zaken uit de jaren 1970 naar boven komen drijven, hè

      Rutger van Breemen, Fractievoorzitter GroenLinks Gorinchem

      De gemeenteraad heeft echter wel een stem in de huisvesting van onderwijsinstellingen in Gorinchem, benadrukt ook VVD’er Mager. ,,In die zin mogen we er dus zeker iets van vinden. Vandaar dat we na onze vragen van vorig jaar vandaag ook de wethouder al hebben gemaild met de vraag hoe het staat met het onderzoek.’’

      Van Breemen: ,,De vrijheid van onderwijs is absoluut een groot goed waar we allemaal voor strijden. Maar het gaat hier om vrij actuele zaken, onder meer uit 2016. Als ik dan de lauwe reactie van de directeur lees die niet stelt dat de betrokkenen direct worden ontslagen, voorspelt dat niet veel goeds voor het huidige klimaat op deze school. Het is niet zo dat er nu zaken uit de jaren 1970 naar boven komen drijven, hè.’’

      .

    6. #6
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard

      INTERVIEW

      Kamerlid Van Meenen (D66) over reformatorische school die leerlingen uit de kast dwong: ‘Dit breekt mijn hart’

      Bron : de Volkskrant - 27 maart 2021


      Paul van Meenen van D66: ‘Vrijheid van onderwijs is geen vrijbrief voor slecht of onveilig onderwijs.’ Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

      Op de reformatorische scholengemeenschap Gomarus in Gorinchem zijn leerlingen gedwongen uit de kast te komen, meldde NRC zaterdag. Kamerlid Paul van Meenen wil hierover in debat met onderwijsminister Arie Slob (CU). ‘Dit staat niet op zichzelf.’

      ‘Ik heb mijn hele leven in het onderwijs gewerkt, zowel als leraar als bestuurder. Maar ik ben ook een vader en een opa. En als ik dit lees, dan breekt mijn hart. Het is verschrikkelijk wat deze kinderen is overkomen - en het staat niet op zichzelf.’

      Paul van Meenen (65), onderwijswoordvoerder voor D66 in de Tweede Kamer, heeft zich duidelijk opgewonden over een artikel in NRC van zaterdag, waarin oud-leerlingen van de middelbare school zeggen dat ze door de schoolleiding werden gedwongen om hun homoseksuele gevoelens ‘op te biechten’ aan hun ouders - ook als de leerlingen daar nog niet aan toe waren. Als ze weigerden, vertelde de school het de ouders zelf.

      Ook andere volksvertegenwoordigers spreken schande van deze praktijken. VVD-Kamerlid Yesilgöz-Zegerius zegt ‘hier echt rillingen van’ te krijgen. ‘We moeten kinderen beschermen tegen mensen die je dwingen uit de kast te komen.’ De verantwoordelijken ‘moeten zich doodschamen voor wat ze hun kwetsbare leerlingen aandoen’, vindt PVV-Kamerlid Harm Beertema. Van een ‘veilig leerklimaat’ is op deze school volgens Beertema geen sprake. De SP’er Peter Kwint spreekt van ‘door de overheid gesubsidieerde kindermishandeling’.

      Volgens Van Meenen is de discussie over wantoestanden in het (op religie gestoelde) onderwijs de afgelopen jaren te vaak vooruit geschoven onder het mom van de vrijheid van onderwijs. ‘Maar vrijheid van onderwijs is geen vrijbrief voor slecht of onveilig onderwijs. Het is tijd om op te treden tegen dit soort praktijken.’

      Hoe ziet u dat voor zich? Moet er nieuwe wetgeving komen?

      ‘Volgens mij biedt de huidige regelgeving voldoende ruimte om harder op te treden. We hebben in Nederland een wettelijke eis dat scholen een veilige omgeving moeten bieden. Je kunt veel zeggen over deze school, maar dit is geen veilige omgeving voor kinderen. Op basis daarvan kan de inspectie gewoon optreden. Daarvoor hebben we geen nieuwe regelgeving nodig, maar meer moed van onze ministers om in te grijpen.’

      Wat voor ingrepen heeft u het dan over?

      ‘Je kunt denken aan financiële sancties. Of de inspectie kan bestuurders aanspreken en uiteindelijk misschien zelfs de wacht aanzeggen. Je zou dit soort praktijken ook mee kunnen nemen in de beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs, daar is men gevoelig voor.

      ‘In NRC wordt een voorbeeld genoemd van een leerling die werd opgesloten in een kamertje terwijl de vertrouwenspersoon haar ouders bij de balie ophaalt voordat ze haar seksuele geaardheid uit de doeken moet doen. Dat is gewoon vrijheidsberoving, dus daar kun je het Openbaar Ministerie op afsturen.’

      Het zou niet de eerste keer zijn dat de Kamer aan de bel trekt over gereformeerde scholen. In november lag onderwijsminister Slob nog onder vuur omdat hij begrip had getoond voor scholen die om een ‘anti-homoverklaring’ vroegen. Hoe komt het dat de inspectie zo weinig grip heeft op dit soort toestanden?

      ‘De onderwijsinspectie werkt risicogericht: de controles vinden plaats op basis van de resultaten die geboekt worden. Dit soort scholen zitten in een soort dode hoek van de inspectie, omdat ze het op papier vaak heel aardig doen. Op de Gomarus in Gorinchem was alleen een kleine achterstand voor het vak Engels, omdat veel leerlingen weinig in aanraking komen met popmuziek en televisie. Verder boekte de school geen opvallend slechte resultaten.

      ‘Maar de kwaliteit van het onderwijs is niet het enige dat van belang is. Goed onderwijs kenmerkt zich ook door een veilige omgeving. En die ontbreekt vaak op dit soort scholen. Ik zou ervoor willen pleiten om ook voor de veiligheid van de leeromgeving risicogericht toezicht te houden.’

      Ook in de reacties op het stuk in NRC gaan stemmen op om artikel 23 van de Grondwet, over de vrijheid van onderwijs, overboord te gooien. Dat artikel zorgt er immers voor dat gereformeerde scholen het onderwijs naar hun bijbelse waarden kunnen inrichten?

      ‘Die discussie is een beetje een afleidingsmanoeuvre, we moeten daar niet te veel van verwachten. Op termijn zou het wellicht een oplossing kunnen zijn om het grondwetsartikel aan te passen, maar de veiligheid van kinderen heeft geen tijd om daarop te wachten. Als dat al lukt, dan duurt het gemiddeld een jaar of acht, dus dan ben je een hele generatie kinderen verder. Je moet die kinderen juist nu een handreiking doen.

      ‘Daarnaast moet je sowieso oppassen met het wegdoen van grondrechtelijke vrijheden omdat ze misbruikt worden. Het risico is dat je het kind met het badwater weggooit. Als we alle vrijheden zouden opgeven zodra ze worden misbruikt, dan houden we niet veel over.’

      ARTIKEL NRC, REACTIE GOMARUS

      In NRC doen verscheidene oud-leerlingen van de Gomarus een boekje open over de omgang met homoseksualiteit op de school. Schrijnend is het verhaal van een meisje dat de vertrouwenspersoon op school vertelt dat ze een relatie heeft met een medeleerlinge. Drie weken later wordt ze door de vertrouwenspersoon en de zorgcoördinator onder druk gezet om ook haar ouders over haar geaardheid te vertellen. Zelf is ze daar nog niet klaar voor, maar de school geeft niet mee: doet zij het niet, dan vertelt de school het aan haar ouders. Sterker nog, haar ouders staan beneden bij de balie. De zorgcoördinator haalt de ouders en laat het meisje in een afgesloten lokaal achter. Die dag komt ze tegen haar wil uit de kast. De rechtszaak die de toenmalige vriendin van het meisje aanspant tegen de school loopt uit op een schikking.

      Op de site van de school reageert voorzitter Chris Flikweert van het College van Bestuur: ‘Het raakt ons diep om de negatieve ervaringen van oud-leerlingen van onze school te lezen. Ons doel is dat elke leerling met positieve ervaringen de Gomarus verlaat. Over onze school en over de sociale veiligheid is veel meer te vertellen dan de krant doet. Uit de publicatie in NRC Handelsblad kunnen lezers de conclusie trekken dat het voor homoseksuele leerlingen op onze school onmogelijk is zichzelf te zijn. De praktijk wijst gelukkig anders uit. De meesten van hen ervaren de Gomarus als een bewogen, bevlogen en betrokken school. Met mijn collega’s en met onze leerlingen blijven we ons er iedere dag weer voor inzetten dat dit voor iedereen geldt.’

      .
      Het individu moet vrij zijn zolang hij de vrijheid van een ander daar niet mee beperkt.

      John Stuart Mill

    7. #7
      Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Berichten
      3.729
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

      Standaard Re: School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Scholen moeten niet in privésferen/leven van leerlingen gluren.

      De vraag of uit de kast zonder enig gewenst of ongewenst dwang zou kunnen? in mijn verbeelding kan ik niet verder dan aan "lijken uit de kast " ..
      Zulke scholen moeten meer zich concentreren op zuiver lesgeven en niet mee bemoeien met wat de leerlingen met hun geheimen moeten... Een leerling die zich daar niet prettig bij voelt mag dat aankaarten en wie weet naar een andere school..
      Exact!




    8. #8
      Lekker etnisch. Kanz's Avatar
      Ingeschreven
      Jun 2011
      Locatie
      زي الهوى
      Berichten
      7.927
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      374966

      Standaard Re: School duwt kinderen ongevraagd uit de kast

      Gosseling vs Wilders, benieuwd hoe die discussie gestrand is...

    + Plaats Nieuw Onderwerp

    Bladwijzers

    Bladwijzers

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •