Hoe groot is de kans? - Pagina 5
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 5/7 EersteEerste ... 456 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 41 tot 50 van de 69

Onderwerp: Hoe groot is de kans?

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard Re: Hoe groot is de kans?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten

Israel is the only country that violates International Law with total impunity. When Iran does, the country faces heavy sanctions. So why not Israel ?
      Oh is dat zo. Hoe zit het dan met bijvoorbeeld China. Worden daar soms géén mensenrechten geschonden met de Oeigoeren en Tibetanen? Wordt China daarom geconfronteerd met internationale sancties?

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Oh is dat zo. Hoe zit het dan met bijvoorbeeld China. Worden daar soms géén mensenrechten geschonden met de Oeigoeren en Tibetanen? Wordt China daarom geconfronteerd met internationale sancties?
      Lots of countries have CLEARLY condemned China + the US have imposed economic sanctions on many Chinese companies & organizations.

In France for example, the simple fact of calling for a boycott on Israeli products is illegal.

In 2015 bepaalde Het Hof van Cassatie dat het oproepen tot een boycot van Israëlische producten discriminerend is en daarom strafbaar volgens de Franse wet.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten
      Lots of countries have CLEARLY condemned China + the US have imposed economic sanctions on many Chinese companies & organizations.

In France for example, the simple fact of calling for a boycott on Israeli products is illegal.

In 2015 bepaalde Het Hof van Cassatie dat het oproepen tot een boycot van Israëlische producten discriminerend is en daarom strafbaar volgens de Franse wet.

Dat zijn dan wel heel lichte sancties die China nauwelijks raken, niet te vergelijken met de sancties gericht tegen Iran. Er is tegen China geen internationale handelsboycot zoals dat met Iran het geval is.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Vanmorgen reden we richting een plaatsje genaamd Grauwe Kat (dat is vlak bij Harlingen). Onderweg stak over een... grauwe kat.

De kans op dit voorval is trouwens niet erg klein als de bestemming Grauwe Kat eenmaal gekozen is.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

Smile Hoe groot is de kans?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Hoe groot is de kans?

Op 11 november 2017 reed ik met mijn vrouw en zoon naar Groningen. Tijdens de rit zag ik de datum en tijd op de klok in de auto. De datum was 11-11 en de tijd was 10:35. "Zou het niet leuk zijn om vandaag om precies 11:11 uur op de klok te kijken, want het is 11-11," dacht ik. Toen zag ik binnen een seconde de afstandsmeter op 111,1 staan. Het was 111,1 kilometer sinds de laatste tankbeurt.
      Mij overkwam vorig jaar ook zoiets.

Op 14 september 2020 reed ik per auto naar Leeuwarden. De datum was 14-9-2020 en de tijd was 13:55. Zou het niet leuk zijn om precies om 14:09 uur op de klok te kijken, want het is 14-9, dacht ik. Toen zag ik binnen een seconde de afstandsmeter op 140,9 staan - het was 140,9 km sinds de laatste tankbeurt.

Bart.NL, is mijn kans groter dan jouw kans?
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Mij overkwam vorig jaar ook zoiets.

Op 14 september 2020 reed ik per auto naar Leeuwarden. De datum was 14-9-2020 en de tijd was 13:55. Zou het niet leuk zijn om precies om 14:09 uur op de klok te kijken, want het is 14-9, dacht ik. Toen zag ik binnen een seconde de afstandsmeter op 140,9 staan - het was 140,9 km sinds de laatste tankbeurt.

Bart.NL, is mijn kans groter dan jouw kans?
      De voorwaardelijke kans (de kans nadat je de gedachte hebt gehad) is vergelijkbaar. De kans dat de teller op 140,9 staat is ongeveer gelijk aan 111,1.

Maar de kans dat je het verzonnen hebt, is zo goed als 100%.

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

De voorwaardelijke kans (de kans nadat je de gedachte hebt gehad) is vergelijkbaar. De kans dat de teller op 140,9 staat is ongeveer gelijk aan 111,1.

Maar de kans dat je het verzonnen hebt, is zo goed als 100%.
      Die ís 100%. Maar

De kans dat de teller op 140,9 staat is ongeveer gelijk aan 111,1.
      Bedoel je niet "ongeveer gelijk aan de kans dat de tellef op 111,1 staat"?

De kansen zijn gelijk, denk ik. Dan nog is jouw geval wel meer bijzonder door al die 1'tjes.

Ik raad je een artikel aan: Why anyting? Why this? door Derek Parfit (18 blz., te vinden op internet). Het gaat o. a. over de kans dat het universum bestaat zoals het is.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      (...)

One apparent fact about reality has recently been much discussed. Many physicists believe that, for life to be possible, various features of the Universe must be almost precisely as they are. As one example of such a feature, we can take the initial conditions in the Big Bang. If these conditions had been more than very slightly different, these physicists claim, the Universe would not have had the complexity that allows living beings to exist. Why were these conditions so precisely right? 1

Some say: ‘If they had not been right, we couldn’t even ask this question.’ But that is no answer. It could be baffling how we survived some crash even though, if we hadn’t, we could not be baffled.

Others say: ‘There had to be some initial conditions, and the conditions that make life possible were as likely as any others. So there is nothing to be explained.’ To see what is wrong with this reply, we must distinguish two kinds of case. Suppose first that, when some radio telescope is aimed at most points in space, it records a random sequence of incoming waves. There might be nothing here that needed to be explained. Suppose next that, when the telescope is aimed in one direction, it records a sequence of waves whose pulses match the number ¹, in binary notation, to the first ten thousand digits. That particular number is, in one sense, just as likely as any other. But there would be something here that needed to be explained. Though each long number is unique, only a very few are, like ¹, mathematically special. What would need to be explained is why this sequence of waves exactly matched such a special number. Though this matching might be a coincidence, which had been randomly produced, that would be most unlikely. We could be almost certain that these waves had been produced by some kind of intelligence.

On the view that we are now considering, since any sequence of waves is as likely as any other, there would be nothing to be explained. If we accepted this view, intelligent beings elsewhere in space would not be able to communicate with us, since we would ignore their messages. Nor could God reveal himself. Suppose that, with some optical telescope, we saw a distant pattern of stars which spelled out in Hebrew script the first chapter of Genesis. This pattern of stars, according to this view, would not need to be explained. That is clearly false.

Here is another analogy. Suppose first that, of a thousand people facing death, only one can be rescued. If there is a lottery to pick this one survivor, and I win, I would be very lucky. But there might be nothing here that needed to be explained. Someone had to win, and why not me? Consider next another lottery. Unless my gaoler picks the longest of a thousand straws, I shall be shot. If my gaoler picks that longest straw, there would be something to be explained. It would not be enough to say, ‘This result was as likely as any other.’ In the first lottery, nothing special happened: whatever the result, someone’s life would be saved. In this second lottery, the result was special, since, of the thousand possible results, only one would save a life. Why was this special result also what happened? Though this might be a coincidence, the chance of that is only one in a thousand. I could be almost certain that, like Dostoyevsky’s mock execution, this lottery was rigged.

The Big Bang, it seems, was like this second lottery. For life to be possible, the initial conditions had to be selected with great accuracy. This appearance of fine-tuning, as some call it, also needs to be explained.

uit Why anyting? Why this?

Kapitalismus macht frei

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Die ís 100%. Maar

Bedoel je niet "ongeveer gelijk aan de kans dat de tellef op 111,1 staat"?

De kansen zijn gelijk, denk ik. Dan nog is jouw geval wel meer bijzonder door al die 1'tjes.

Ik raad je een artikel aan: Why anyting? Why this? door Derek Parfit (18 blz., te vinden op internet). Het gaat o. a. over de kans dat het universum bestaat zoals het is.

"The Big Bang, it seems, was like this second lottery. For life to be possible, the initial conditions had to be selected with great accuracy. This appearance of fine-tuning, as some call it, also needs to be explained.
      Het is ongeveer gelijk want er is altijd een kans dat je de teller terugzet. Dat kan op elk moment. Dus de kans op 111,1 is iets groter dan 140,9.

Misschien kom je langs een tankstation waar je 30 cent per liter korting krijgt. Zo'n vette korting kun je natuurlijk niet laten lopen.

Een probleem met het argument van Parfit is dat er in principe een oneindig aantal universa zou kunnen zijn, en dat deze toevallig net goed is.

Als je in een oneindig aantal loterijen meespeelt, is de kans op twee maal een grote prijs winnen 100%.

Meer algemeen, waarom zijn de dingen zoals ze zijn en niet anders? Maar als de dingen zijn, dan moeten ze ook op een bepaalde manier zijn, dat is onvermijdelijk.

Bijvoorbeeld, mijn vader had mijn moeder niet hoeven ontmoeten, en dan had ik niet bestaan. En dan had ik mij ook niet afgevraagd waarom ik besta.

Of waarom is er iets en niet niets? Maar als er niets zou zijn, kun je die vraag niet stellen.

Het zijn zinloze speculaties, leuk voor filosofen.

Het wordt pas interessant als het nummerbord van de auto waarin Franz Ferdinand is vermoord een verwijzing naar de einddatum van de Eerste Wereldoorlog bevat.

Het is toeval of niet. De moord op Franz Ferdinand was de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog. Het is dus wel heel erg vreemd.

Indien het geen toeval is, is het plausibel dat wij niet zelfstandig denken, maar gewoon een bepaald scenario volgen, en dat vereist 100% gedachte controle van iedereen. Dat is te beredeneren vanuit chaos theorie. Kleine verstoringen kunnen grote gevolgen hebben.

Alleen bij volledige controle van alles kon iemand in 1914 weten dat de moord op Franz Ferdinand een oorlog ging veroorzaken die 11 November 1918 zou eindigen.

En dan is het ook een beetje vreemd dat de oorlog eindigde op 11 november (11-11).

Dat vergt gedachte controle van ieder individu dat ook maar enigszins de loop van de oorlog had kunnen beïnvloeden, en dat is iedereen. Volgens chaos theorie kan een vlinder in Europa een storm in China veroorzaken.

Dat ik de gedachte kreeg dat het leuk zou zijn om om 11:11 uur op de klok te kijken, precies op het moment dat de teller op het punt stond om op 111,1 te gaan staan, is ook toeval of gedachten controle.

Het incident in de doe-het-zelf zaak sluit toeval verder uit, voor zover mogelijk natuurlijk, want in theorie kan dit gebeuren, net zoals je twee maal kunt winnen als je in een oneindig aantal loterijen meespeelt.

Er is geen magie voor nodig. Het valt goed te verklaren. Dit universum kan een simulatie zijn.
      Laatst gewijzigd door Bart.NL; 19-05-21 om 13:39.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      Een probleem met het argument van Parfit is dat er in principe een oneindig aantal universa zou kunnen zijn, en dat deze toevallig net goed is.

Als je in een oneindig aantal loterijen meespeelt, is de kans op twee maal een grote prijs winnen 100%.
      Dat is geen probleem met zn argument en als je het essay niet gelezen hebt kun je ook niet met rede stellen dat het een probleem is. Hij zelf bespreekt dit namelijk:

Things are different, we may assume, with the appearance of fine-tuning in the Big Bang. While there are likely to be many other planets, there is only one Universe. But this difference may be less than it seems. Some physicists suggest that the observable Universe is only one out of many different worlds, which are all equally parts of reality. According to one such view, the other worlds are related to ours in a way that solves some of the mysteries of quantum physics. On the different and simpler view that is relevant here, the other worlds have the same laws of nature as our world, and they are produced by Big Bangs that are broadly similar, except in having different initial conditions.

On this Many Worlds Hypothesis, there is no need for fine-tuning. If there were enough Big Bangs, we should expect that, in a few of these, conditions would be just right to allow for complexity and life; and it would be no surprise that our Big Bang was one of these few. To illustrate this point, we can revise my second lottery. Suppose my gaoler picks a straw, not once, but very many times. That would explain his managing, once, to pick the longest straw, without that’s being an extreme coincidence, or this lottery’s being rigged.

On most versions of the Many Worlds Hypothesis, these many worlds are not, except through their origins, causally related. Some object that, since our world could not be causally affected by such other worlds, we can have no evidence for their existence, and can therefore have no reason to believe in them. But we do have such a reason, since their existence would explain an otherwise puzzling feature of our world: the appearance of fine-tuning.

Meer algemeen, waarom zijn de dingen zoals ze zijn en niet anders? Maar als de dingen zijn, dan moeten ze ook op een bepaalde manier zijn, dat is onvermijdelijk.

Bijvoorbeeld, mijn vader had mijn moeder niet hoeven ontmoeten, en dan had ik niet bestaan. En dan had ik mij ook niet afgevraagd waarom ik besta.
      Daar geeft Derek Parfit al een antwoord op in het eerste citaat. Maar eerst bespreek ik iets van een andere auteur.

Richard Dawkins, in The God delusion, bespreekt het zgn. 'antropische principe' (in h. 4). Hij voert dit aan tegen het argument van theïsten dat de waarschijnlijkheid van het ontstaan van precies dit heelal en precies deze wereld zo klein is, dat het bestaan van een god die het geschapen heeft de meest aannemelijke verklaring is.

Ik begreep niets van dat 'antropische principe'. Las er wat andere informatie over, het zei me niets. Haalde mn schouders er verder over op.

Later las ik Why anything? Why this? Ik las:

Some say: ‘If they had not been right, we couldn’t even ask this question.’ But that is no answer. It could be baffling how we survived some crash even though, if we hadn’t, we could not be baffled.

Ik dacht, hé ... wat sommigen zeggen ... dat idee komt me bekend voor ... dat lijkt op dat antropische principe. Ja, dat moet het zijn. En Derek Parfit weerlegt het – op zijn kenmerkende rake en eenvoudige manier.

Kapitalismus macht frei

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten