Hoe groot is de kans? - Pagina 6
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 6/7 EersteEerste ... 567 LaatsteLaatste
    Resultaten 51 tot 60 van de 64

Onderwerp: Hoe groot is de kans?

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Standaard Re: Hoe groot is de kans?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Richard Dawkins, in The God delusion, bespreekt het zgn. 'antropische principe' (in h. 4). Hij voert dit aan tegen het argument van theïsten dat de waarschijnlijkheid van het ontstaan van precies dit heelal en precies deze wereld zo klein is, dat het bestaan van een god die het geschapen heeft de meest aannemelijke verklaring is.

Ik begreep niets van dat 'antropische principe'. Las er wat andere informatie over, het zei me niets. Haalde mn schouders er verder over op.

Later las ik Why anything? Why this? Ik las:

Some say: ‘If they had not been right, we couldn’t even ask this question.’ But that is no answer. It could be baffling how we survived some crash even though, if we hadn’t, we could not be baffled.

Ik dacht, hé ... wat sommigen zeggen ... dat idee komt me bekend voor ... dat lijkt op dat antropische principe. Ja, dat moet het zijn. En Derek Parfit weerlegt het – op zijn kenmerkende rake en eenvoudige manier.
      Het komt allemaal neer op het inschatten van kansen. De kans dat ik besta, als een voorspelling van 10,000 jaar gelden, is nul.

Ik kan natuurlijk ook verbluft zijn dat mijn vader en moeder elkaar ooit ontmoetten, en mijn opa's en oma's, en hun ouders, enzovoort.

Het is misschien het gevolg van het feit dat je ons bestaan 'bijzonder' vindt. Een muis of een varen zal zich dit nooit afvragen. En daar geldt hetzelfde voor.

Het komt bovendien door zijn misvatting dat er maar één universum zou kunnen zijn. Als je dat veronderstelt, dan lijkt het een mirakel.

Het antropische principe is filosofische speculatie. Een wetenschapper zou het niet serieus nemen, net zoals intelligent design. Het heelal hoeft echt niet te bestaan omdat wij bestaan.

Het feit dat wij bestaan, en dat het onwaarschijnlijk is dat wij bestaan, als een voorspelling van 14 miljard jaar geleden, toont het bestaan van God niet aan.

De gedachte dat we in een virtual reality leven heeft meer potentie. En het is mogelijk aan te tonen. In dat geval, is het aannemelijk te maken dat God bestaat.
      Laatst gewijzigd door Bart.NL; 21-05-21 om 11:24.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Het komt allemaal neer op het inschatten van kansen. De kans dat ik besta, als een voorspelling van 10,000 jaar gelden, is nul.

Ik kan natuurlijk ook verbluft zijn dat mijn vader en moeder elkaar ooit ontmoetten, en mijn opa's en oma's, en hun ouders, enzovoort.

Het is misschien het gevolg van het feit dat je ons bestaan 'bijzonder' vindt. Een muis of een varen zal zich dit nooit afvragen. En daar geldt hetzelfde voor.

Het komt bovendien door zijn misvatting dat er maar één universum zou kunnen zijn. Als je dat veronderstelt, dan lijkt het een mirakel.

Het antropische principe is filosofische speculatie. Een wetenschapper zou het niet serieus nemen, net zoals intelligent design. Het heelal hoeft echt niet te bestaan omdat wij bestaan.

Het feit dat wij bestaan, en dat het onwaarschijnlijk is dat wij bestaan, als een voorspelling van 14 miljard jaar geleden, toont het bestaan van God niet aan.

De gedachte dat we in een virtual reality leven heeft meer potentie. En het is mogelijk aan te tonen. In dat geval, is het aannemelijk te maken dat God bestaat.
      Het antropische principe is filosofische speculatie. Een wetenschapper zou het niet serieus nemen, net zoals intelligent design.
      Het is geformuleerd door een wiskundige en verder geformuleerd door twee natuurkundigen (aldus Dawkins).

Dat veronderstelt Dawkins niet: ook hij bespreekt dit (zij het dan in de context van dat antropische principe).

Muizen en varens kunnen zich niets afvragen. Wat is hetzelfde dat voor ze geldt?
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

Muizen kunnen zich niets afvragen? Wat is dit nu voor een bodemloze gedachtewisseling geworden, zeg.
      Muizen en ratten kennen het concept 'dibs' toepassen, wellicht nog langer dan de mens.

#JeSuisMuis (uit te spreken als je suis mu-i)

*Olijfje aanrijden met een een fiat 500 (kleine auto, weinig schade) en haar al reanimerend zich allerlei dingetjes afvraagt terwijl ie haar inseminerende dingen aandoet*
      Some people feel the train. Others just get hurt.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Als toeval niet bestaat en alles verloopt volgens wetmatigheden is ook alles voorspelbaar. In theorie dan. En niet omdat alles tevoren is bepaald, maar omdat de gevolgen van acties onvermijdelijk zijn en in theorie maar op één manier kunnen plaatsvinden. Determinisme vind ik dan ook geen juist woord. Er zit achter alles geen enkel vooropgezet plan. Dingen gebeuren omdat ze onder de wetmatigheden onvermijdelijk zijn.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Het is geformuleerd door een wiskundige en verder geformuleerd door twee natuurkundigen (aldus Dawkins).
      Wiskundigen en natuurkundigen kunnen van alles formuleren. De kans dat mensen bestaan, maar dan als een voorspelling van 10 miljoen jaar geleden, is ook nul.

Het mysterie van het zijn kan als volgt worden samengevat: oneindig veel dingen hadden kunnen gebeuren, maar gebeurden niet, maar iets moest gebeuren, en dat is er gebeurd.

Dat principe stelt nu dat het bijzonder is dat dit 'iets' is gebeurd. De achterliggende gedachte is dat ons bestaan bijzonder is omdat wij onszelf bijzonder vinden. Dat mag je vinden.

Het toont in ieder geval niet het bestaan van God aan. Ik ben het op dat punt met Dawkins eens. De hele evolutie is een 'dom' proces zonder coördinatie van bovenaf.

De kans dat ik zou bestaan als een voorspelling van 100 jaar geleden is ook nul. En toch besta ik. Het is een vergelijkbaar mysterie. Maar ook dit toont het bestaan van God niet aan.

Maar draai het nu eens om. De kans dat Franz Ferdinand vermoord zou worden in een auto met nummerbord AIII 118, dit een oorlog zou ontketenen, en dat die oorlog, toevallig ook de eerste wereld oorlog, zou eindigen op 11 november 1918, als een voorspelling in mei 1914 is ook nul.

Dus dat nummerbord toont mogelijk het bestaan van God wél aan.

In dat geval leven we mogelijk in een simulatie. De echte wereld zou in miljarden jaren ontstaan kunnen zijn, terwijl deze wereld slechts enkele duizenden jaren oud is.
      Laatst gewijzigd door Bart.NL; 26-05-21 om 13:12.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      We leven op Aarde en de kans dat wij elders zouden wonen Nihil is.
      Levensomstandigheden komen niet zomaar uit niets maar Alles is Gepland.
      Alles stond al geschreven en zelfs toevalligheden die miraculeuse plaatsvinden.
      Arrogantie en onwetendheid van de mens zit hem in de weg om het bestaan te snappen.. Wetenschap = Onwetenschap.

Blijven denken en gissen houdt de mens bezig maar zal ons lot niet doen veranderen.
      Het is dan ook voorbestemd dat ik hier over heb nagedacht.

Met andere woorden, ik kan er niets aan doen!

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Alles is juist nauwkeurig berekend en voor ons hersens te machtig om te kunnen verklaren..
      Dat laatste zou ik niet zeggen. Volgens mij wat het van het begin af aan al broddelwerk van een prutser.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

O'Tmazirt ⵓ'ⵜⵎⴰⵣⵉⵔⵜ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614776

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Dat laatste zou ik niet zeggen. Volgens mij wat het van het begin af aan al broddelwerk van een prutser.
      Dit is voor je rekening maar heb je een beterwerk elders om te kunnen vergelijken?

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Dit is voor je rekening maar heb je een beterwerk elders om te kunnen vergelijken?
      Dus jij vind het allemaal wel geslaagd?
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

De schepping op zich is volkomen geslaagd en het werkt.
      Als jij dat zegt, zal dat zo zijn.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten