Hoe groot is de kans?
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/7 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 64

Onderwerp: Hoe groot is de kans?

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Smile Hoe groot is de kans?

Op 11 november 2017 reed ik met mijn vrouw en zoon naar Groningen. Tijdens de rit zag ik de datum en tijd op de klok in de auto. De datum was 11-11 en de tijd was 10:35. "Zou het niet leuk zijn om vandaag om precies 11:11 uur op de klok te kijken, want het is 11-11," dacht ik. Toen zag ik binnen een seconde de afstandsmeter op 111,1 staan. Het was 111,1 kilometer sinds de laatste tankbeurt.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

Standaard Re: Hoe groot is de kans?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      Op 11 november 2017 reed ik met mijn vrouw en zoon naar Groningen. Tijdens de rit zag ik de datum en tijd op de klok in de auto. De datum was 11-11 en de tijd was 10:35. "Zou het niet leuk zijn om vandaag om precies 11:11 uur op de klok te kijken, want het is 11-11," dacht ik. Toen zag ik binnen een seconde de afstandsmeter op 111,1 staan. Het was 111,1 kilometer sinds de laatste tankbeurt.

Als ik zeg toeval bestaat niet, dan voelen sommigen zich wellicht geroepen om hier hele discussie over te voeren en bewijs te eisen, so nope.

(Spiritual) synchronicity. Hoe meer je afgestemd bent op je ziel (eigenlijk is er geen ik die zich afstemt) hoe vaker je dit soort fenomenen gaat waarnemen/zich manifesteren in je leven. Mijn ervaring.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

De kans is gewoon 9%. Komt omdat je dacht en dus besloten had om op precies 11:11 meer aandacht te besteden aan je kilometerteller en daaromheen dan je gewoonlijk doet. Niet zo bijzonder dus. Kans dat je overreden wordt door een grasmaaier is vele malen kleiner.

9% dus. Niets aan de hand, geen spirituele hocus pocus, maar gewoon iets wat 1 x in de 111 keer van de gevallen gebeurt.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

Nee wacht. Effe doorrekenen. Te voorbarig.

10x10×10×10 yeps hebbes. Best een kleine kans, maar mi nog steeds niet bijzonder:

Kans van 0,01% dus. Zeker 700.000 mensen op deze wereld zijn he al voorgegaan met deze ervaring.

Sorry man.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

En waarschijnlijk een veelvoud ervan, ervan uitgaande dat mensen extra aandacht besteden aan klokstanden als 10:10 11:11 09:09 etc etc

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Als ik zeg toeval bestaat niet, dan voelen sommigen zich wellicht geroepen om hier hele discussie over te voeren en bewijs te eisen, so nope.

(Spiritual) synchronicity. Hoe meer je afgestemd bent op je ziel (eigenlijk is er geen ik die zich afstemt) hoe vaker je dit soort fenomenen gaat waarnemen/zich manifesteren in je leven. Mijn ervaring.
      Ik heb hier wel over nagedacht want bij mij is dit vaker gebeurd. Het zou toeval kunnen zijn of gedachten controle. Want waarom zou ik dat precies op dat moment denken?

Deze is nog veel vreemder en de kans dat zoiets is nog veel kleiner:

Op een dag ging ik een doe-het-zelfwinkel binnen. Bij de ingang stond een bank. Het prijskaartje was € 389. Dit trok mijn aandacht omdat ik als student in studentenhuis WBW 389 op de campus van de Universiteit Twente had gewoond. Prijskaartjes eindigen vaak met een negen, dus er was niets verdachts aan. Toen realiseerde ik me dat het veel vreemder zou zijn om een ​​prijskaartje van € 401 te vinden, aangezien ik ook in studentenhuis WBW 401 had gewoond en prijskaartjes zelden eindigen op een 1.

Een paar seconden later kwam ik een stapel zakken potgrond tegen. Deze zakken waren opvallend bedrukt met 40l, want er veertig liter potgrond in. Dat was dicht genoeg bij 401 om intrigerend te zijn. Er waren op die plek geen andere zakken. Potgrond wordt geleverd in zakken van 10, 20, 25, 40 en 50 liter, en zakken van 40 liter met markeringen zoals 40L en 40 liter, dus de 40l (de kleine letter l) is inderdaad bijzonder.

Twee jaar later kwam ik terug naar dezelfde winkel. Buiten bij de ingang stonden zakken potgrond met de markering 40l. Dit deed me denken aan het vorige incident. Er was geen bank bij de ingang en ik zag daar ook geen prijskaartje van € 389. Deze dingen dacht ik toen ik het artikel ging ophalen dat ik van plan was te kopen. De prijs van dit artikel bleek € 3,89 te zijn. Tja, wat is de kans?

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IBKIS Bekijk Berichten
      En waarschijnlijk een veelvoud ervan, ervan uitgaande dat mensen extra aandacht besteden aan klokstanden als 10:10 11:11 09:09 etc etc
      11:11 is natuurlijk veel vetter en cooler dan 09:09 of 10:10. Alleen 22:22 komt in de buurt. Maar er is geen maand 22 dus dit was wel een toppertje.

Maar de kans is niet berekenen want er is theoretisch een oneindig aantal vreemde gebeurtenissen die zouden kunnen gebeuren.

De kans is bijna nul maar het aantal mogelijkheden is bijna oneindig.

Dus of dit toeval is of niet zal op een andere manier onderzocht moeten worden, zodat je een hogere mate van zekerheid kan krijgen of dit toeval is of niet.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

Dude. Ik heb het voor je uitgerekend. Je kunt rustig gaan slapen. ALLEEN AL in Nederland hebben 1700 mensen iets soortgelijks ervaren. Ok, minder want ik tel de kleine kindertjes en baby's mee. Wellicht is de groep toch klein genoeg om een lotgenotengroep te beginnen?

En nee het is niet oneindig want je besloot extra aandacht te besteden aan 11:11.

Het is ongeveer deze rekendenkfout:

Wat is de kans dat je met een dobbelsteen 2 x een 6 gooit? 1/6×1/6 = 1/36e.

Wat is de kans dat je met dezelfde dobbelsteen 2x hetzelfde getal gooit? 1/6e.

Met de eerste dobbelsteen gooide je al 11:11. Die kans hoef je dus niet uit te rekenen, die is 100%. En laat daar nu de meeste combinaties in zitten, als je per seconde naar de klok kijkt. De kans zou dus inderdaad megaklein zijn, als je geen speciale aandacht voor 11:11 had gehad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart.NL Bekijk Berichten
      11:11 is natuurlijk veel vetter en cooler dan 09:09 of 10:10. Alleen 22:22 komt in de buurt. Maar er is geen maand 22 dus dit was wel een toppertje.

Maar de kans is niet berekenen want er is theoretisch een oneindig aantal vreemde gebeurtenissen die zouden kunnen gebeuren.

De kans is bijna nul maar het aantal mogelijkheden is bijna oneindig.

Dus of dit toeval is of niet zal op een andere manier onderzocht moeten worden, zodat je een hogere mate van zekerheid kan krijgen of dit toeval is of niet.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IBKIS Bekijk Berichten
      Dude. Ik heb het voor je uitgerekend. Je kunt rustig gaan slapen. ALLEEN AL in Nederland hebben 1700 mensen iets soortgelijks ervaren. Ok, minder want ik tel de kleine kindertjes en baby's mee. Wellicht is de groep toch klein genoeg om een lotgenotengroep te beginnen?

En nee het is niet oneindig want je besloot extra aandacht te besteden aan 11:11.

Het is ongeveer deze rekendenkfout:

Wat is de kans dat je met een dobbelsteen 2 x een 6 gooit? 1/6×1/6 = 1/36e.

Wat is de kans dat je met dezelfde dobbelsteen 2x hetzelfde getal gooit? 1/6e.

Met de eerste dobbelsteen gooide je al 11:11. Die kans hoef je dus niet uit te rekenen, die is 100%. En laat daar nu de meeste combinaties in zitten, als je per seconde naar de klok kijkt. De kans zou dus inderdaad megaklein zijn, als je geen speciale aandacht voor 11:11 had gehad.
      Daar zit wel wat in. De kans op deze gebeurtenis is groter dan je zou denken.

Andere rekenmethode (120 km/h) dus de teller zou ongeveer 3 seconden op 111.1 hebben gestaan en de rit duurde een uur ongeveer dus 3600 seconden dus dat is 1/1200.

Een ander probleem is dat het al 11 november was en de kans daarop is 1/365. Was het een andere dag geweest, dan had ik er geen aandacht voor gehad, dus op voorhand is de kans op die gedachte 1/365. Is dat relevant of niet?

Dat het al 11 november is eigenlijk zoiets als dat ik net 3 zessen heb gegooid en dan merk dat het vreemd is.

En dan gooi ik nog vier zessen. Zo'n kans is het volgens mij.

Maar ik had op dat moment ook net hectometerpaaltje 111.1 kunnen passeren of iets anders kunnen zien met 1111 erop.

Just say N3am Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614776

Hoe groot of klein de kans ook mag zijn, er is niets magisch aan zoiets..

( of juist wel wanneer een andere onzichtbaar wezen enige control zou hebben over je gedachten voor een ogenblik door op juist moment en plaats je aandacht te vragen voor dit soort niet veelzeggend observaties met als doel een spelletje met je te spelen .. we leven op deze wereld samen met andere wezens die wij niet kunnen zien)

reactie 11

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten