Hafid Bouazza overleden
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Hafid Bouazza overleden

Very Important Prikker SportFreak's Avatar
      Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      91
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757435

Standaard Hafid Bouazza overleden

Deze hond verdient het om dood te gaan

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776493

Standaard Re: Hafid Bouazza overleden

Hafid Bouazza is op 51-jarige leeftijd overleden nadat hij enige tijd ziek was. De auteur begon veelbelovend, maar zijn oeuvre kwam onder druk te staan door zijn levensstijl.

"In mijn eerste jaar in Nederland kreeg ik dagelijks op het schoolplein te horen: 'Vieze Turk, rot op naar je eigen land.' Van meisjes uit de klas leerde ik dat ik moest zeggen: 'Vieze kaaskop, rot jij op naar je eigen land.' Kinderen pesten elkaar. Daar word je weerbaar van. Na een paar maanden hield het op", zegt Bouazza in 2014 in Trouw.

Maar Bouazza herinnert zich ook de goede eerste indrukken van zijn nieuwe thuisland. "Ik kwam in een soort wonderland terecht. Mijn vader deed de deur open, drukte op een knop en daar was licht. Opeens kregen we televisie. Waar wij vandaan kwamen, was geen gas en geen elektriciteit", zegt hij in 2014 in Human.

Op zijn dertiende - Bouazza zit dan op het atheneum - raakt hij in de ban van middeleeuwse literatuur. Op zijn negentiende debuteert de schrijver met het boek De Voeten van Abdullah, waarmee hij direct de E. du Perronprijs wint. Daarna volgen meerdere romans (waaronder Momo en Salomon), essays en vertalingen. In 2003 is hij te gast in het programma Zomergasten.

Bouazza wordt in 1970 geboren in Oujda, in het noordoosten van Marokko. Op zevenjarige leeftijd komt hij met zijn familie in het Zuid-Hollandse dorp Arkel terecht. Ze behoren tot de eerste generatie gastarbeiders. Zijn vader werkt in de staalfabriek. In Arkel wordt Bouazza ook geconfronteerd met racisme.

Bouazza kenmerkt zich tijdens zijn leven ook door zijn kritiek op de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Op televisie verkondigt hij niet meer gelovig te zijn en in 2002 schrijft hij voor NRC zijn eerste artikel over zijn onvrede.

Ook in Trouw: "Waar ik bang voor ben, is dat de beweging naar individualisering die er nu is onder Nederlandse Marokkanen wordt vertroebeld door wat Geert Wilders op die verkiezingsavond heeft gezegd. Als je als Marokkaan nu opstaat tegen je gemeenschap, word je een Wilders-aanhanger genoemd. Een Marokkaans meisje schreef mij dat ze bang is dat ze op Twitter daarvoor wordt uitgemaakt. Ik zei: dan stop je toch met Twitter? Ik ga toch ook niet steeds mijn naam googelen om te zien wat voor vreselijks ze over me zeggen?"

'Een dronkelap is niet alleen maar een dronkelap'
      Door overmatig drank- en drugsgebruik verzwakt Bouazza zichzelf en zijn oeuvre. Meer dan eens wordt hij opgenomen in het ziekenhuis om aan levercirrose behandeld te worden, maar in interviews laat hij weten dat stoppen met drinken geen optie is.

"Een dronkelap is niet alleen maar een dronkelap, hij is veel meer dan dat. Een homo is niet alleen maar een homo, net zomin als een schrijver alleen maar een schrijver is. Het is misschien makkelijk voor mensen om anderen te brandmerken, het geeft ze duidelijkheid en houvast, maar het is het tegenovergestelde van kennis", zegt hij in Psychologie Magazine.

Bouazza had twee kinderen bij twee verschillende vrouwen en was met hen verwikkeld in een strijd om omgangsregelingen.

"Dat heeft mij veel tijd en geld gekost en ontzettend veel hartenpijn. In Nederland sta je als vader nergens. Je maakt een vrouw zwanger, je kind komt op de wereld en dan mag je er geen omgang mee hebben. Dat vond ik vernederend, minachtend en pijnlijk", zegt hij daar in Human over.

(bron Nu.nl , door Chris Helt)

Respect en sterkte voor de familie Bouazza bij het overlijden van hun unieke familielid dat boven het maaiveld uitgroeide.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 0 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

Grappig, niet grappig verhaal:

Een paar uur geleden wilde ik een topic openen over Hafid Bouazza.

Die ging zo:

TITEL: VIEZE HOND, die schrijver Hafid Bouazza is overleden.

En dan een verhaaltje dat ik Sportfreak eens een keer voor was. Met een heleboel intelligente zinnen, waarom je moest afzien van alweer een topic over een dood mens.

Ik bedacht me. Enerzijds omdat ik dacht: het is best grappig voor de paar intelligente mensen hier die meelezen, maar niet ten koste van iemand die net dood is. En anderzijds omdat ik dacht: misschien opent Sportfreak dit keer geen topic over een dood mens.

En dan doe je het toch.

Eerlijk, ik ken je niet zo goed, en ik dacht dat je gewoon een beetje dom was en er niets aan kunt doen. Maar nu weet ik dat je én zéér voorspelbaar bent én bewust zeer één-dimensionaal wilt blijven denken.

Who the fuck denk je wel dat je bent man? Kende je Hafid persoonlijk? En zelfs dan: schaam je je niet? Zo kun je niet praten over dode mensen man, echt niet.

Ook ik was geen fan van hem, zijn boekjes en zijn meningen over de islam. Hij werd helaas te pas en te pas en te onpas gebruikt als useful idiot en nimmer tegen zichzelf in bescherming genomen door mensen die beter moesten weten.

Ik laat het oordeel aan God/Allah over. Jij weet niet hoe hij is gestorven. Wellicht zie je hem als afvallige. En misschien was hij dat ook. Maar weet dat Allah een ziek mens een heleboel vergeeft. Hafid was behalve depressief ook verslaafd. Geloof me, dat is een nare nare combinatie om mee door het leven te gaan. Het geeft je verder geen reden om je geloof af te vallen danwel van je geloof te vallen, maar alleen God zal uiteindelijk over zijn ware beweegredenen kunnen oordelen.

Misschien, heel misschien belandt die vieze hond Hafid in de hemel en zal jij straks geconfronteerd worden met al jouw mislukte in memoriams op deze nietszeggende website.

Let op je woorden gast. Over de doden niets dan goeds. En laat het oordelen, zeker over ernstig zieke mensen, aan je Schepper over.
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SportFreak Bekijk Berichten
      Some people feel the train. Others just get hurt.

Important Prikker Ballandalus's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2015
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      19

Harteloos wezen.

Allah oordeelt over hem, niet jij.
      Ipv dat je hem rahma toewenst omdat hij zijn daden niet meer kan verbeteren, heb je alleen maar haat in je hart.

.انا لله وأنا اليه راجعون

الله يرحمه ويغفر له

Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      91
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757435

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ballandalus Bekijk Berichten
      Harteloos wezen.

Allah oordeelt over hem, niet jij.
      Ipv dat je hem rahma toewenst omdat hij zijn daden niet meer kan verbeteren, heb je alleen maar haat in je hart.

.انا لله وأنا اليه راجعون

الله يرحمه ويغفر له
      Ik wens deze hond geen 1 rahma.. Hij is vijand van de islam

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402414

gecondoleerd met je verlies Sportfreak, ik begrijp dat dit een zware dag voor je is
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Ingeschreven
      Apr 2002
      Leeftijd
      91
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      2757435

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark Bekijk Berichten
      gecondoleerd met je verlies Sportfreak, ik begrijp dat dit een zware dag voor je is
      Wedstrijd is nog niet afgelopen.. Het staat 1--2 voor Granada

fnuikend mark61's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3072961

Varken. Een zogenaamde moslim in volle ramadan, en dan zulke taal uitslaan. Jij hebt werkelijk nergens respect voor en geen greintje beschaving.

Bah.
      viejo pendejo se extravia

Exited! :D mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Islam betekent toch vrede.

Ik weet ook wel dat het westen oorlog heeft gecreeerd in het oosten maar agressieve marrokanen wie zit daar nou op te wachten?

De autochtonen zijn ook geen lieverdjes is met de avondklok wel bewezen. Maar waarom een landgenoot afvallen SF?

Bij autochtonen hoor je dan nog altijd bij de club, ongeacht je geloof. Is in Marokko toch ook zo?

Iemand doodwensen hoort bij "vrede"? (islam)

Yeah right... Dat is muziek in de oren van de CIA man, lol. Volgens mij is de CIA gemener dan de gemeenste moslim. Over autochtonen geproken....

Zo.

Rust in vrede Hafid!
      Laatst gewijzigd door mrz; 29-04-21 om 23:42.
      My Daily Piece of Music:
      http://www.soundcloud.com/hugo32

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      13

Ik wens deze hond geen 1 rahma.. Hij is vijand van de islam
      Is de Islam ook een vijand van hem?