Mila
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/6 12 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 59

Onderwerp: Mila

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard

Opinie

Frans meisje (18) moest ‘onthoofd worden’ na islamvideo

Bron : ad.nl - 03 juni 2021

Mila in de rechtbank. © AFP

In Frankrijk staan dertien verdachten terecht omdat ze op sociale media een meisje bedreigden dat zich beledigend uitliet over de islam. ,,Het was een angstaanjagende en koelbloedige digitale lynchpartij.’’

Op een zaterdag in januari 2020 startte de Franse tiener Mila een ‘live’ op Instagram. Ze begon te praten over make-up en haar kapsel maar de video eindigde in een nationale rel met doodsbedreigingen en bemoeienis van president Macron.

Tijdens de ‘live’ maakte een jongen die meekeek avances. Mila, toen 16 jaar oud, had geen belangstelling. De jongen reageerde daar boos op. Hij noemde haar ‘een smerige racist’ en ‘een smerige lesbienne’. Mila nam daarna een video op, en zette die ook op Instagram. ,,Ik haat religie, de islam is shit. Jullie God kan m’n rug op’’, zei ze in het filmpje. En daarna brak de hel los. ,,Ik ontving 200 haatboodschappen per minuut’’, zou Mila later zeggen. Haar advocaat telde in totaal 100.000 bedreigingen en verwensingen het afgelopen jaar.

,,We vinden je wel en dan maken we je kapot: dat is wat je verdient’’, schreef iemand. ,,Je moet onthoofd worden, vuile hoer’’, schreef een ander. ,,Mensen wilden me op straat uitkleden of levend begraven’’, vertelde Mila zelf.

Herhaling

In november ging ze ‘op herhaling’. Op TikTok zei ze: ‘jullie Allah kan nog steeds mijn rug op’. Daarna kreeg Mila fotomontages toegestuurd met onthoofde lichamen. ,,Als je zegt waar je woont, kom ik wel even een ‘Samuel Paty’ bij je doen’’, schreef iemand, verwijzend naar de onthoofde leraar.

"De meesten van de verdachten zeggen in een ‘opwelling’ iets te hebben opgeschreven"

Mila moest van school. Tijdens een verblijf in het buitenland werd ze herkend door een man, die haar dreigde te verkrachten en wurgen. De tiener krijgt inmiddels 24 uur per dag politiebewaking.

Maar het werd ook een politieke zaak. De Minister van Justitie bekritiseerde Mila omdat ze ‘een religie beledigde’. De islamitische koepelorganisatie CFCM liet zich op soortgelijke wijze uit: ,,Je mag een religie bekritiseren. Maar dit was beledigend. Dan moet ze zich niet beklagen over de gevolgen.’’

President Macron nam het juist op voor de tiener: ,,In Frankrijk geldt vrijheid van meningsuiting. Blasfemie (godslastering) is toegestaan.’’

13 verdachten

Vandaag begon de rechtszaak tegen bedreigers van Mila. Er staan 13 verdachten terecht, van 18 tot 30 jaar oud: 10 mannen en 3 vrouwen. Vrijwel niemand van hen heeft een strafblad. Opvallend is ook dat sommigen van hen moslim zijn, maar lang niet allemaal. ‘Mij pakken ze toch niet, want ik ben wit en niet religieus’, twitterde één van hen. Voor de doodsbedreigingen kunnen ze drie jaar cel krijgen en 45.000 euro boete.

De meesten van hen zeggen in een ‘opwelling’ iets te hebben opgeschreven. ,,De dag erna was ik het alweer vergeten. Ik was stomverbaasd dat ineens de politie bij mijn ouders voor de deur stond’’, zei één van hen tegen agenten, volgens politieverhoren die uitlekten in Le Monde. ,,Ik moest mijn woede kwijt, maar ik zou Mila nooit echt iets hebben aangedaan’’, zei een ander.

Het proces tegen de 13 verdachten moet volgens sommigen een voorbeeldfunctie krijgen. ,,Er is sprake van een angstaanjagende en koelbloedige digitale lynchpartij en dat moet stoppen, zei de advocaat van Mila, Richard Malka, die ook Charlie Hebdo verdedigde. Dat weekblad was in 2015 doelwit van een terreuraanslag omdat het spotprenten van de profeet Mohamed publiceerde.

,,Mila heeft het recht om een religie te bekritiseren’’, aldus Malka. ,,Ze heeft platte tienertaal gebruikt maar er was geen sprake van racisme.’’

Zondebokken

Anderen zeggen dat een handvol zondebokken voor de rechter is gedaagd. ,,Van alle duizenden tweets die verschenen, zijn een paar van de auteurs opgepakt. Die worden nu verantwoordelijk gehouden voor álle bedreigingen’’, zei Gérard Chemla, de advocaat van één van de verdachten.

In de rechtbank werden enkele tweets voorgelezen. ‘Ik ga je lichaam graag met een mes te lijf’, had een 18-jarige vrouwelijke verdachte geschreven. De rechter zei tegen haar: ,,En daar zette u ook nog een smiley achter.’’ Een andere verdachte die bedreigende taal uitte, werd door zijn advocaat verdedigd: ,,Mijn cliënt zou doodsbedreigingen hebben geuit, maar hij tweette alleen de tekst van een rapper!’’

Het lukte de rechtbank niet om alle verdachten en hun advocaten in één middag de revue te laten passeren. Daarom zijn later deze maand twee nieuwe zittingsdagen vastgesteld en pas daarna zal er een vonnis volgen.

.

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

Standaard Re: Mila

Why do they not simply say : «*to insult Islam*» instead of «*to criticize Islam*» ?

If I insult people on the streets, I might expect some violent reactions in return.

That’s exactly what she did online (violent insults). And she got in return what was expected (violent online reactions).

To criticize and to insult are two different things. Let’s be intellectually honest and use the right terms.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      Om te beginnen, deze topic mag niet dienen om forumleden hiermee te associëren en hen hier een verwijt van te maken.
      Aan de andere kant moet men het naar mijn mening ook niet proberen goed te praten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten

Why do they not simply say : «*to insult Islam*» instead of «*to criticize Islam*» ?

If I insult people on the streets, I might expect some violent reactions in return.

That’s exactly what she did online (violent insults). And she got in return what was expected (violent online reactions).

To criticize and to insult are two different things. Let’s be intellectually honest and use the right terms.
      To criticize and to insult are two different things.
      Dat is zo.

*to insult Islam*
      Kun je een leer beledigen? Hangt ervan af wat dat woord precies betekent
      a. Als ‘beledigd zijn’ een ervaring is, kan je een leer niet beledigen.
      b. Als ‘beledigen’ zoiets is als ‘schelden op’ kan je een leer inderdaad beledigen.

*to insult Islam*
      (...)
      If I insult people (...)
      Een leer beledigen is niet identiek met mensen beledigen.

If I insult people (...)
      That’s exactly what she did
      Niet precies hetzelfde. Je begon met te schrijven: *to insult Islam*.

what she did
      Het begon zo:

Tijdens de ‘live’ maakte een jongen die meekeek avances. Mila, toen 16 jaar oud, had geen belangstelling. De jongen reageerde daar boos op. Hij noemde haar ‘een smerige racist’ en ‘een smerige lesbienne’.
      That’s exactly what she did online (violent insults).
      Zij schreef:
      – “Ik haat religie”.
      – “de islam is shit”.
      – “Jullie God kan m’n rug op”, “jullie Allah kan nog steeds mijn rug op”

And she got in return (...) (violent online reactions).
      En die waren:
      – “We vinden je wel en dan maken we je kapot: dat is wat je verdient”,
      – “Je moet onthoofd worden, vuile hoer”,
      – “Mensen wilden me op straat uitkleden of levend begraven”,
      – fotomontages toegestuurd met onthoofde lichamen,
      – “Als je zegt waar je woont, kom ik wel even een ‘Samuel Paty’ bij je doen”,
      – een man, die haar dreigde te verkrachten en wurgen,
      – ‘Ik ga je lichaam graag met een mes te lijf’

En dat,

– 200 haatboodschappen per minuut’’, totaal 100.000 bedreigingen en verwensingen het afgelopen jaar.

Dat is niet alleen buiten proportie, het is onvergelijkbaar.

Beledigen en bedreigen zijn ook verschillende dingen.

what was expected
      Dat is zo. Maar dat maakt het nog niet verontschuldigbaar, laat staan terecht.

Als je zegt: “Shitfiguur, je kan mn rug op”, verwacht je dan inderdaad doodsbedreigingen? Van de soort die meer dan eens waar zijn gemaakt?

De tiener krijgt inmiddels 24 uur per dag politiebewaking.
      En heb je dan 24 uur per etmaal politiebewaking nodig?

Kritiek leveren op de islam kan ook problemen opleveren. Daar zitten verschillende kanten aan, denk ik.
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 1 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

O'Tmazirt ⵓ'ⵜⵎⴰⵣⵉⵔⵜ Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614776

Welke teksten had ze verwacht?

Beide partijen zijn naïef en riepen maar wat..

Onder invloed allemaal en de rechtbank moet nuchter blijven.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

.
      Ik gedraag me ook wel eens een beetje als zulke figuren.

Rob sprak me daar wel terecht op aan.

in Na de machtstrijd: Jeremy Corbyn herverkozen als leider van Labour
      En Geld zag, dat het god was.

Het belangrijkste economische inzicht in onze tijd is dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is.
      Kapitalisme is economisch inefficiënt, onrechtvaardig, verwoestend en antidemocratisch.
      De paradox van kapitalisme: een kapitalistische economie maakt onnodige productie nodig.

Kapitalismus macht frei

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

@ Olive Yao

Bedankt voor je uitgebreide en goed onderbouwde reactie. Ik had mij voorgenomen om meteen onder post #1 met een commentaar te komen, want ik vind dat degene die een topic opent ook en liefst meteen met een commentaar moet komen. Maar ik wilde het zorgvuldig doen en niet met een licht en snel commentaar komen. Daar had ik even geen tijd voor. Komt nog.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Religies kun je met geen mogelijkheid beledigen, dat zijn geen levende personen. Je kunt die wel belachelijk maken, maar dat valt volgens de grondwet onder de vrijheid van meningsuiting. Maar anders zou de wettelijk de vrijheid van godsdienst niet eens mogelijk zijn.

Vrijheid van godsdienst betekent niet alleen dat men binnen het kader van de grondwet vrij is in de godsdienst die men wil aanhangen - maar ook dat men elke godsdienst mag verwerpen.

Dat kan voor gelovigen dan wel heel ongemakkelijk aanvoelen, maar daarom hebben die nog geen recht om met geweld te dreigen - laat staan om dat toe te passen.

Mensen bedreigen wegens een andere mening - ook over godsdienst - dient dan ook wel degelijk strafbaar te blijven.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

«*Jullie Allah, ik steek een vinger in zijn kont*» is an insult to Islam.

Legally, she has the right the say that, but in a secondary school, the reactions came with no surprise.

And, again, the big headlines «*Death threats for having criticized Islam*» are intellectually dishonest and misleading.

Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knuppeltje Bekijk Berichten
      Religies kun je met geen mogelijkheid beledigen, dat zijn geen levende personen.
      .
      So, can you explain why insults to the French national anthem (since 2003) or the French flag or other State Symbols are legally forbidden ?

Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

@ Olive

Niet precies hetzelfde. Je begon met te schrijven: *to insult Islam*

Come on, you perfectly know that when you insult Islam by saying «*Jullie God/religie is + insult », you insult its followers !

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten