1 op 9 studentes - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/2 EersteEerste 12
    Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: 1 op 9 studentes

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard

Seksuele intimidatie

Studenten: klachtenprocedures seksuele intimidatie op universiteiten schieten tekort

Bron : trouw.nl - 9 juni 2021

Studenten en docenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) tijdens een protest tegen seksueel wangedrag en beleid in juni 2020. Beeld ANP

Universiteiten en hogescholen moeten meer doen om seksuele intimidatie te voorkomen bij studenten onderling, vindt Amnesty International. Wat kan er beter?

Lange tijd was Cece Dao (23) heel boos op de universiteit. De Vietnamese internationale studente uit Rotterdam deed vijf jaar geleden haar verhaal over een medestudent die haar zou hebben aangerand. Ze kreeg te maken met een slepende klachtenprocedure van de Erasmus Universiteit, vertelt Dao. “Het was onduidelijk en intransparant.” En, zegt ze: “Ze stelden zich ongevoelig op tegenover mij als slachtoffer.”

Uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van mensenrechtenorganisatie Amnesty International, bleek deze week dat een op de tien jonge vrouwen tijdens haar studententijd is verkracht. Amnesty maant universiteiten en hogescholen om meer te doen aan voorlichting, preventie en nazorg, bijvoorbeeld over consent, instemming. Ook moeten ze beter naar hulp verwijzen: de meeste studenten weten niet waar ze die kunnen vinden op hun hoger-onderwijsinstelling.

Schorsing afdwingen

Toen Dao merkte hoe pijnlijk ze het vond om de jongen nog op de campus tegen te komen, begon ze in 2019 een petitie om zijn schorsing af te dwingen. De universiteit zei eerst niets te kunnen doen – en de politie liet de zaak bij gebrek aan bewijs rusten. Maar haar petitie werd ruim 2400 keer ondertekend. Uiteindelijk moest de jongen de colleges die hij samen met Dao had, via een online videoverbinding volgen. Dat was iets van een overwinning, maar, zegt Dao: “Het heeft me extreem veel moeite gekost. Aanvankelijk werd er vanuit de universiteit tegen mij gezegd: schud elkaar gewoon de hand, en verzoen je met elkaar.”

‘Wat had je die avond aan?’

Op de Universiteit Utrecht hebben een groep (oud)studenten zich begin dit collegejaar verenigd in de Actiegroep Wangedrag. Zij namen de klachtenprocedure onder de loep, en kwamen met maar liefst 62 aanbevelingen ter verbetering. Er klopte weinig van de procedure, en de hoge mate van complexiteit werpt drempels op, zegt groepslid Sabrina van den Brink. “Slachtoffers vertelden ons dat het hele proces traumatiserend voor hen was. Je wordt bevraagd door een commissie die niet de juiste expertise heeft, en die daardoor bijvoorbeeld vragen stelt als ‘Wat had je die avond aan?’”

Intussen heeft de Universiteit Utrecht toegezegd de klachtenprocedure te gaan verbeteren. Dat is mooi, vindt Van den Brink: “We hopen wel dat dat volgend jaar gaat gebeuren, in plaats van over vijf jaar.”

Diezelfde zorg heeft antropologe Marijke Naezer, die voor het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren onderzoek deed naar grensoverschrijdend gedrag onder universiteitsmedewerkers. Zij merkte dat de bereidheid er bij universiteiten wel is om met een aanpak sociale veiligheid te komen, zegt ze. “Maar de doortastendheid en het tempo vind ik nog wel tegenvallen. Je merkt dat er amper consequenties zijn voor mensen die zich misdragen. Ik heb er niet veel fiducie in dat er, als het om de studenten gaat, dan wel snel en adequaat opgetreden zal worden.”

‘Nu richt ik me op het systeem’

Op haar instagrampagina doet Cece Dao intussen haar best om iets te doen aan preventie en educatie over seksuele intimidatie – waarvan zowel Naezer, Van den Brink als Amnesty het belang onderstrepen. “Ik ben niet meer zo boos als eerst”, zegt Dao. “Dus nu richt ik me op het systeem, en wat ik daartegen kan doen.”

Ze heeft zelfs haar vervolgstudie erop aangepast: sinds kort doet ze de master human rights, gender & conflict. Tot haar tevredenheid zijn ook op de Erasmus Universiteit al een aantal dingen verbeterd, vertelt ze. “Laatst zag ik overal posters hangen met de boodschap dat je met problemen bij de studentenadviseur terechtkunt. Dat vond ik al heel wat.”

.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard Re: 1 op 9 studentes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oiseau Bekijk Berichten
      Volgens amnesty is er weinig aandacht voor problematisch seksueel geweld tijdens studententijd..
      Eke, wist jij dit? 11% van de vrouwelijke studenten in NL is slachtoffer van verkrachting door medestudenten..

Misschien kan Eric iets zeggen over zijn eigen cultuur en seksueel geweld tegen een bekende?

Lange tijd was Cece Dao (23) heel boos op de universiteit. De Vietnamese internationale studente uit Rotterdam deed vijf jaar geleden haar verhaal over een medestudent die haar zou hebben aangerand. Ze kreeg te maken met een slepende klachtenprocedure van de Erasmus Universiteit, vertelt Dao. “Het was onduidelijk en intransparant.” En, zegt ze: “Ze stelden zich ongevoelig op tegenover mij als slachtoffer.”

Bron : trouw.nl

Tenenkrommend dat er zo slap op gereageerd wordt. Alsof de dader op de een of andere manier beschermd wordt. Je blijft met je gore poten van de ander af als deze dat niet wil. En wie zich schuldig maakt aan zulk gedrag moet van de universiteit verbannen worden en ook nergens anders mogen studeren. Een universiteit moet een veilige omgeving zijn om te studeren zonder ongewild onderworpen te worden aan seksuele handelingen. Ook het ontgroenen zou moeten worden verboden. Dit soort primitieve vernederingsrituelen deugen niet. Die hele zuip, geweld en vernederingscultuur moet van de universiteit verdwijnen en studenten die anderen aanzetten mee te doen moeten van de universiteit verwijderd worden. Vernederen is voor de primitieve onbeschaafde mens.

Toen Dao merkte hoe pijnlijk ze het vond om de jongen nog op de campus tegen te komen, begon ze in 2019 een petitie om zijn schorsing af te dwingen. De universiteit zei eerst niets te kunnen doen – en de politie liet de zaak bij gebrek aan bewijs rusten. Maar haar petitie werd ruim 2400 keer ondertekend. Uiteindelijk moest de jongen de colleges die hij samen met Dao had, via een online videoverbinding volgen. Dat was iets van een overwinning, maar, zegt Dao: “Het heeft me extreem veel moeite gekost. Aanvankelijk werd er vanuit de universiteit tegen mij gezegd: schud elkaar gewoon de hand, en verzoen je met elkaar.”

Bron : trouw.nl

Schofterig gewoon. De universiteit zegt gewoon "niks aan de hand". Wat een vreselijke cultuur daar. Ik zou gewoon zo'n gesprek heimelijk opnemen en op youtube zetten. Het is duidelijk dat de universiteit seksueel geweld niet wenst aan te pakken en daarmee deze praktijken feitelijk lijkt te legitimeren.

.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes Gepost via m.maroc.nl   

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745199

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Samir75017 Bekijk Berichten

Not interesting, no Muslims involved.
      De #metoo beweging is niet gericht op islamieten. Je verongelijkte uitspraak faalt dus.
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

Very Important Prikker Mark's Avatar
      Ingeschreven
      Sep 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      402414

is dit weer een aanval op de hardwerkende hoogopgeleide hetero man? ben benieuwd wie hier echt achter zit
      Gaarne langzaam typen wanneer u mij aanspreekt, ik ben blond en heb een IQ van 89.

Very Important Prikker Samir75017's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      10199466

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      De #metoo beweging is niet gericht op islamieten. Je verongelijkte uitspraak faalt dus.
      Nope, when Muslims are involved, it’s «*cultural*». When it’s Westerners, it’s «*individual*».

Ex : Cologne (which in fact was a lie) : people talked about «*Muslim gangs*», «*Muslim rape*», «*cultural machismo*» etc etc. These terms are never used when it comes to Westerners.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Apr 2011
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      5688

Ik ken geen weldenkend mens die moslims laagdunkend islamieten noemt. We leven niet meer in 1980. Je verraadt hiermee je minachting. Hierbij trek ik mijn dibs van je af. Bah. Bijna had ik seksuele handelingen verricht met een latente moslim-hater.

Nu ja, kan eigenlijk nog, nu ik er goed over nagedacht heb. Sorry voor mijn harde woorden; islamiet is best prima.

*XXL Anaconda Condooms Voor Haar Vernedering uit de kluis halen doet*

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olive Yao Bekijk Berichten
      Some people feel the train. Others just get hurt.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Aug 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      248327

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door IBKIS Bekijk Berichten
      Ik ken geen weldenkend mens die moslims laagdunkend islamieten noemt. We leven niet meer in 1980. Je verraadt hiermee je minachting. Hierbij trek ik mijn dibs van je af. Bah. Bijna had ik seksuele handelingen verricht met een latente moslim-hater.

Nu ja, kan eigenlijk nog, nu ik er goed over nagedacht heb. Sorry voor mijn harde woorden; islamiet is best prima.

*XXL Anaconda Condooms Voor Haar Vernedering uit de kluis halen doet*

Overal worden vrouwen oeverloos verkracht. In oorlogssituaties. In de familie waar een oom of familielid zich vergrijpt. Dit moet meer aandacht krijgen. Meestal wordt het in de doofpot gestopt.
      Onderzoek naar verkrachtingen hier in Nederland wordt niet goed onderzocht. Je moet wachten hiermee om aangifte te gaan doen voordat je je rechtszaak wilt beginnen.
      Ook zoiets. Alle dna materiaal dient verzameld te gaan worden.
      De politie is hier niet op toe gericht.
      Het behandelen van verkrachtingen,ongewenste intimiteit.

Het is schrikbarend veel.

Verkrachting in het huwelijk het dwang matig toe passen moet strafbaar worden.

In Nederland heeft men verkrachting altijd al in de doofpot gestopt.

Vrouwen rechten nog niet eens 100 jaar geleden
      Laat staan verkrachting,
      Dienstmaagden werden verkracht door de heer des huizes. Let wel op het woordje heer. De heer is mijn herder. De heer de dominante persoon gecreeert uit de bijbel.

Zwanger, gelijk ontslagen, er lopen nogal wat kinderen rond met vader van rijke afkomst.

Of familie leden waarvan de moeder ooit is verkracht.
      Nederland!
      Zo hypocriet.
      Of kinderen die misbruikt zijn door de buurman en geplaatst werden in een psychiatrische inrichting.
      Dit is Nederland mensen.

Ga niet andere culturen ter verantwoording roepen.

Maar als studentes verkracht worden is voor mij ook iets nieuws. Dus dit blijft gewoon doorgaan?
      Studenten huizen. Er komen dus mensen die niet studeren en gewoon lekker bezig kunnen zijn met de naïefste studente.
      Ik ben nog nooit verkracht
      Wel aangerand
      Ik had ook geen gevoel meer,verstijfd
      Maar is vroeg in een keer heb je iets te roken
      Vergeet dit ook nooit meer
      Maar hij deed verder dus niks
      Praten,over zijn ouders,wat hij deed voor werk,wat hij ging stemmen
      Maar ik dacht ik moet er meer over weten waarom je zoiets doet.
      Zomaar van het niets van veraf die mij als prooi dus zag?
      Macho cultuur van mannen. Met hun vooroordelen. Die denken dat je samenwoont een .... bent.
      Ik ben mens.
      Maar ik blijf in de rede.
      In discussie,Waarom doe je zo.

Onwetenheid.
      Dwang neurose.
      Seks problemen
      Geloofsproblemen,citaten vanuit de bijbel
      Psychopaten
      En .het is een mannen maatschappij die denken voor vrouwen
      Ik ben een dom koetje
      Die mannen zijn domme stieren
      Die kunnen zich niet bedwingen
      Mannen worden schoongehouden
      Vrouwen niet

Het komt dus overal voor,
      Schroom niet
      Doe aangifte
      Of ga gelijk dna veilig stellen
      Voor je het weetal hij iemand anders

Vrij zijn?

Ik voel mij vrij
      Ik hou van mannen
      Deze mannen zijn mijn dierbaren
      Maar er lopen
      Mannen rond
      Die rondlopen met seksuele problemen die gewoonweg ziek zijn en niet evenredig met vrouwen kunnen omgaan,wat die reden is,moet diegene maar zelf gaan vertellen,
      Geloof?
      Zeker weten,
      Niets mogen,
      Zeker weten,
      Vrijheid,
      Geen vrijheid kennen,
      Liefde,
      Geen liefde kennen
      Gestoord dus,
      En het apparaat van Mac.ho mannen dus ook,
      Totaal gestoord....

Fijne dag,

Exited! :D mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Ambient Nummer met lyrics die gekke mannelijk georienteerde westerse maatschappij kritiek op heeft:

Mooi nummer.... "The god of western civilization has nothing to do with women"

https://www.mixcloud.com/hugovandert...ixed_by_gardy/
      My Daily Piece of Music:
      http://www.soundcloud.com/hugo32

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten