Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 1/2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011799

Standaard Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme

Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme

7 juni 2021

Het Nieuwe Atheďsme was precies waar Phil Torres zo naar verlangd had. De Amerikaanse filosoof verslond het werk van belangrijke representanten van deze atheďstische vernieuwingsbeweging: Christopher Hitchens, bijvoorbeeld, en Sam Harris en Richard Dawkins, nu zo’n vijftien jaar geleden. “Het was inspirerend - echt inspirerend”, schrijft Torres op Salon.com. Niet dat die denkers veel nieuwe argumenten aandroegen in hun atheďstische betogen. Maar de periode waarin ze dat deden - in de jaren na de aanslagen van 11 september 2001 die de wereld in grote onzekerheid hadden gestort - was precies goed, zegt Torres. “Het Nieuwe Atheďsme bood morele helderheid, het benadrukte intellectuele eerlijkheid en het omarmde wetenschappelijke waarheden over de aard en werking van de werkelijkheid. Het gaf me enorme hoop te weten dat in een wereld die overloopt van irrationaliteit, er helder denkende individuen waren met groot publiek bereik die bereid waren op te komen voor wat juist en waar is, op te komen voor gezond verstand in het aangezicht van domheid.”

Daar denkt Torres nu, zacht gezegd, anders over. Dat heeft niet te maken met het atheďstische denken in zichzelf, maar wel met het denken en doen van veel van de prominente representanten van het Nieuwe Atheďsme. Die zijn, concludeert Torres nu, “niets meer dan zelfverheerlijkende, dogmatische, opvliegende, censurerende, moreel gecompromitteerde mensen die bij elke gelegenheid die zich voordeed de machtigen over de machtelozen hebben gesteund en de bevoorrechten over de gemarginaliseerden. Dit klinkt misschien hyperbolisch, maar dat is het niet als je naar het bewijs kijkt.” Op Salon.com zet Torres dat bewijs uitgebreid uiteen. Hij laat met talloze verwijzingen zien hoe acht prominente denkers van het Nieuwe Atheďsme zijn opgeschoven en zich inlaten met nationalisme, racisme, vrouwenhaat, complotdenken, islamhaat en antisemitisme.

Intellectual Dark Web

“Het treurige is dat het Nieuwe Atheďsme een verschil had kunnen maken - een positief verschil.” Maar in plaats daarvan, zegt Torres, raakte het vervlochten met facties van alt-right en werd het onderdeel van het zogenoemde Intellectual Dark Web. Dat IDW is een informele groep van commentatoren die zich verzetten tegen wat zij beschouwen als de dominantie van identiteitspolitiek, politiek correctheid en de cancel cultuur in de academische wereld en de media. En daarmee, concludeert Torres, is het Nieuwe Atheďsme geworden tot een nieuw soort religieuze beweging, gecentreerd rond het gevoelde machtsverlies onder blanke mannen. “Het is tragisch dat het Nieuwe Atheďsme, opgeslokt door het IDW en extreemrechts, net zo bevooroordeeld, racistisch, dogmatisch, etnocentrisch, bekrompen en autoritair bleek te zijn als veel van de religieuze groeperingen die ze aanvankelijk bestreden.”

In Volzin komt filosoof en voormalig Trouw-columnist Ger Groot aan het woord. Ook hij is atheďst, maar van een geheel andere soort dan de hierboven genoemde denkers. Groot houdt heel veel van de kerk, zegt hij. “De kerk ontroert mij, alleen al door hoe ze het hoofd boven water probeert te houden in tijden van secularisatie. Religie betekent voor mij een herinnering aan onze aardsheid. Wel, de katholieke kerk is overtuigend aards. Dat zie je bijvoorbeeld aan het fysieke van haar rituelen. [...] Religie wordt vaak gezien als iets geestelijks. Als je dat en dat maar vindt, ben je gelovig. Maar ik denk dat het om de oppervlakte gaat. Het draait niet om de gedachte, maar om de handeling. Door die handeling, het ritueel, ervaar ik de kosmos als een plaats waarin ik thuis ben.”

https://www.trouw.nl/religie-filosof...isme~bf3afbf7/
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Exited! :D mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Standaard Re: Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme

Atheisten haten god, komt door indoctrinatie kerk. Was de kerk niet zo zieltjes winnerij geweest was er amper atheisme "nodig".
      My Daily Piece of Music:
      http://www.soundcloud.com/hugo32

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      52
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286225

Of God al dan niet bestaat, hangt niet af van wat mensen geloven, dus als een geloof of atheďsme moreel failliet zou zijn, is dat niet relevant voor deze vraag. Het is sowieso merkwaardig te denken dat het handelen mensen enig invloed heeft op dit soort kwesties. Dus denken dat een gelovige of atheďst achterbaks is betekent dat God wel of niet bestaat.

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Iedereen in zijn eentje achter de tv... De illusie van contact, belevenis, 4k 8k weet ik het hoeveel pixels om je oogzenuw volledig te beheersen/programmeren met tv "programma's"

Dat is geen atheisme, dat is duivels. Gooi er 2 jaar corona bij en je hebt een debiele achterlijke samenleving gecreeerd.

In het dierenrijk eten dieren elkaar op uit noodzaak, om te overleven.

De mens is allang top of the kingdom. Geen noodzaak meer vlees te eten. Zeker niet als er meer vee is dan wilde dieren. Sickness.

Je kunt je afvragen wat voor een god dieren elkaar laat opeten.

Een vriend van mij opperde ooit eens iets over "kannibalistische aliens" in de discussie over vlees eten. Hoe zouden we het vinden als aliens ons opaten en vlees kweekten.

Mars attacks, zoiets. Agressieve aliens. Dat zijn wij voor de dieren!!

De geloven zijn een mooi excuus om vlees eten goed te praten. "Offers" brengen, bloedoffers.

Ware het niet dat Jesus met zijn dood het offeren van dieren overbodig maakte! Staat ook in de bijbel.

En de islam tsja. Dieren moeten doodbloeden. Kijk, ik zeg niet dat vlees eten slecht is.... Maar er zijn nu al vele miljoenen mensen met hongersnood. Als de bevolking verder groeit en ze willen allemaal evenveel vlees als in Nederland. Dan zegt de aarde: "nee".

De rasechte atheist zou ik zeggen is een vegetarier. Hij gelooft niet dat je dieren moet offeren (bijbel gelooft dat ook niet meer sinds jesus aan kruis hing) of dat je dieren onverdoofd moet slachten en het westen nodig hebben voor vleesparadijs als moslim.

Zucht. Wat er mis is in de wereld. We zijn allemaal kinderen... Ik werd ook op mijn 4e gevraagd hoe ik opgevoed wilde worden.

Nou, met iets meer directie natuurlijk maarja. Maar in het westen leven alleen verwende kinderen die vlees lekker vinden (enige argument om vlees te eten, het is "lekker") en koste wat kost hun stukje armoedige vlees (in bijbel staat dat vlees eten voor de armen is) willen hebben na hen de zondvloed.

Zelfde voor niet gezonde energie (duurzaam).

Mensen zijn zo verdomde verwend. Kijk naar mij. Ik heb huis vol instrumenten als muzikant. Ik eet alleen geen vlees.

Dat is dan wel weer volwassen.

Maargoed. Ik lul teveel.

De newsvoid bij gebrek aan zelfs "fake" news vullende groet ik u,

Mrz.

https://soundcloud.com/hugo32/hugo-b...530-21-06-2021
      My Daily Piece of Music:

Zijlijner The_Grand_Wazoo's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2007
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      556379

Een hekel aan op de man spelen en stropoppen argumentaties, behalve als je het stro voor de eigen brandstapel nodig hebt waarmee je de betreffende personen wenst weg te zuiveren.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Wel graag een persoonlijk commentaar van Revisor in deze door hem gestarte topic. Zonder met rood potlood een geplakte tekst te markeren, want dit is geen kleuterklas. Gewoon recht op de man af wat je vindt. Klaar.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Grand_Wazoo Bekijk Berichten
      Een hekel aan op de man spelen en stropoppen argumentaties, behalve als je het stro voor de eigen brandstapel nodig hebt waarmee je de betreffende personen wenst weg te zuiveren.
      Waar zat je al die tijd?
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard Het morele failliet van het Nieuwe Atheďsme

Nico de Fijter is chef redactie 'religie en filosofie' bij Trouw, lid PKN en domineeszoon. En dat deze man geen positieve kijk heeft op atheďsme is geen toeval. Ik vind het een rabiaat verhaal, getuige ook de titel :

"Het morele failliet van (...)"

"Hij laat met talloze verwijzingen zien hoe acht prominente denkers van het Nieuwe Atheďsme zijn opgeschoven en zich inlaten met nationalisme, racisme, vrouwenhaat, complotdenken, islamhaat en antisemitisme."

" En daarmee, concludeert Torres, is het Nieuwe Atheďsme geworden tot een nieuw soort religieuze beweging, gecentreerd rond het gevoelde machtsverlies onder blanke mannen."

Een mening die Revisor ook deelt, gezien het rood markeren. Daarbij heeft Rev alleen het woordje "islamhaat" tussen de rood gemarkeerde tekst ook nog extra onderstreept. Dat is dus nog het allerergste. Erger dan racisme, nationalisme, vrouwenhaat etc.

En ja, er zijn volgens De Fijter ook (goede) atheďsten. Een atheďst die "van de kerk houdt" :

"In Volzin komt filosoof en voormalig Trouw-columnist Ger Groot aan het woord. Ook hij is atheďst, maar van een geheel andere soort dan de hierboven genoemde denkers. Groot houdt heel veel van de kerk, zegt hij."

Een christen gaat dus bepalen of een atheďst al dan niet deugt. Ik geloof niet in god en dus ben ik atheďst. Maar omdat ik niet van de kerk hou val ik in een andere categorie : blanke mannen die bang zijn om "hun macht te verliezen".

Hoe bedenk je het.

Nergens wordt in het artikel verwezen naar homohaat in relatie tot atheďsme. Is dat toeval?

.
      Laatst gewijzigd door Rob Gosseling; 25-06-21 om 21:07.

Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48990

Lol...

Als dit artikel had geheten:

"Het morele failliet van de indoctrinatiepraktijken van de katholieke kerk vorige eeuw"

Waren de atheisten het ermee eens geweest... lol.!
      My Daily Piece of Music:

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrz Bekijk Berichten
      Lol...

Als dit artikel had geheten:

"Het morele failliet van de indoctrinatiepraktijken van de katholieke kerk vorige eeuw"

Waren de atheisten het ermee eens geweest... lol.!
      Oh, maar dat vinden wij al heel lang hoor.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat Israël Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook Israël, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het Israëlische parlement.)

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten