pro-IsraŽlische koers CDA
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: pro-IsraŽlische koers CDA

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard pro-IsraŽlische koers CDA

Van Agt verlaat CDA vanwege gebrek steun partij aan Palestijnen

Bron : AD.nl - 21 juni 2021

Oud-premier Dries van Agt heeft zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd. Hij is ontevreden over de in zijn ogen te pro-IsraŽlische koers van de partij, laat hij in een verklaring weten.

Dries van Agt. © ANP

In de verklaring schrijft Van Agt dat hij de’onbarmhartigheid van het CDA jegens het Palestijnse volk’ niet langer kan verdragen.

Hij neemt het de partij kwalijk dat ze meerdere keren tegen moties stemde die opriepen de Palestijnen te ondersteunen. De stem van het CDA was daarin bepalend. ‘Het stemgedrag van de CDA-fractie is mij rauw op het dak gevallen’, schrijft hij. ‘Het gedrag van de CDA-fractie heeft mij diep teleurgesteld en gegriefd. Ik zeg u vaarwel in treurnis.’

De moties gingen onder meer over erkenning van de Palestijnse staat, het koloniseren en annexeren van Palestijns grondgebied door IsraŽl in strijd met het internationale recht, het veroordelen van het dodelijke geweld van IsraŽl tegen de bevolking van Gaza, en beŽindiging van de IsraŽlische blokkade van Gaza, schrijft Van Agt in zijn verklaring op The Rights Forum. Deze organisatie is in 2009 opgericht op initiatief van Van Agt.

De CDA-prominent zegt dat hij zich jarenlang heeft ingezet om zijn partij op andere gedachten te brengen ‘en zijn hart te openen’. Maar dat is mislukt. ‘Ik heb de hoop verloren dat het CDA de kant van het recht, de rechtvaardigheid en de solidariteit met mensen in verdrukking zal kiezen. Ik voel me dan ook vervreemd van mijn partij en voel me er niet meer thuis, en kan nu niet anders meer doen dan mijn lidmaatschap opzeggen.’

Het gedrag van de CDA-fractie heeft mij diep teleurgesteld en gegriefd. Ik zeg u vaarwel in treurnis

Dries van Agt

Spijtig

CDA-leider Wopke Hoekstra vindt het besluit van Van Agt ‘erg jammer’, twittert hij. ‘Mijn vriendschap en contact met hem waardeer ik zeer en dat zal niet veranderen. We blijven ons als partij inzetten voor duurzame vrede in het Midden-Oosten door te werken aan een tweestatenoplossing.’

Ook oud-premier Jan Peter Balkenende ‘betreurt het zeer’, zei hij op BNR-radio. Zelf zei hij wel altijd lid te blijven. Interim-partijvoorzitter Marnix van Rij vindt het 'zeer spijtig’ en bedankt Van Agt ‘voor alles wat hij namens onze partij voor Nederland heeft gedaan’. ‘Wat ons betreft blijven we de gesprekken die we met elkaar hebben voortzetten’, twittert Van Rij namens het bestuur.

De 90-jarige Van Agt is al langer kritisch over de manier waarop het CDA naar de Palestijnse kwestie kijkt. In 2017 stemde hij al niet meer op de partij, maar op GroenLinks.

Het CDA verkeert al maanden in zwaar weer door de perikelen met CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, maar daar zegt de oud-premier niets over. Van Agt was vijftig jaar lid van het CDA en zijn voorloper KVP. Hij was minister-president van 1977 tot 1982 in drie kabinetten.

.

Eric de Blois
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      14

Standaard Re: pro-IsraŽlische koers CDA

Goede stap van Van Agt. Ben het eens met zijn visie op de Palestijnse zaak. Voor zo'n stap moet je moed hebben, want als je kijkt op de social media kan het pro-IsraŽl verhaal nog steeds op overgrote steun rekenen onder nederlanders. Ook in de politiek is het nog steeds onvoorwaardelijke steun aan IsraŽl, op enige uitzondering na. En waarom eigenlijk? Het witwassen van landjepik en daarbij mensen uit hun huizen zetten door Israel is kennelijk geen probleem voor Nederland. Het erkennen van de Palestijnse staat is nog steeds geen feit voor wat betreft Nederland. Daarbij worden toch wel heel veel slappe excusus bedacht waarom dat niet zou kunnen.

.

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Dec 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      110980

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
      Goede stap van Van Agt. Ben het eens met zijn visie op de Palestijnse zaak. Voor zo'n stap moet je moed hebben, want als je kijkt op de social media kan het pro-IsraŽl verhaal nog steeds op overgrote steun rekenen onder nederlanders. Ook in de politiek is het nog steeds onvoorwaardelijke steun aan IsraŽl, op enige uitzondering na. En waarom eigenlijk? Het witwassen van landjepik en daarbij mensen uit hun huizen zetten door Israel is kennelijk geen probleem voor Nederland. Het erkennen van de Palestijnse staat is nog steeds geen feit voor wat betreft Nederland. Daarbij worden toch wel heel veel slappe excusus bedacht waarom dat niet zou kunnen.
      Die Palestijnse staat is al heel lang een gepasseerd station - en zal er ook niet komen. Daaraan heeft ook de spijtoptant, Van Agt, in zijn vorige politieke leven zijn steentje bijgedragen.

Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald. Maar helpen zal het de Palestijnen niet.
      'Wij zitten niet op de Westelijke Jordaanoever vanwege veiligheid of economische belangen. Wij zitten in Hebron, in Nablus, in alle nederzettingen vanwege een rabijnse messianistische ideologie. Wij willen de wereld graag doen geloven dat IsraŽl Tel Aviv is. Dat klopt niet, oh nee. Hebron met z'n fanatieke religieuze kolonisten, is ook IsraŽl, en hun macht groeit.' (Avraham Burg, voormalig voorzitter van het IsraŽlische parlement.)

Very Important Prikker
      Ingeschreven
      Nov 2004
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      776493

De premier zegt niets over Pieter Omtzigt, maar op het Journaal werd bij de afscheidsmededeling van Van Agt een hartelijk moment tussen hem en Omtzigt vertoont.

Gekozen uit honderden beelden.

Dries van Agt :
      ĎIk heb de hoop verloren dat het CDA de kant van het recht, de rechtvaardigheid en de solidariteit met mensen in verdrukking zal kiezen. Ik voel me dan ook vervreemd van mijn partij en voel me er niet meer thuis, en kan nu niet anders meer doen dan mijn lidmaatschap opzeggen.í

Met veel respect en liefde ! (vroeger had ik de pest aan hem ) Het leert me om regelmatig m'n opvattingen tegen het licht te houden...wat is er veranderd..goed kijken naar voor- en tegen-argumenten. Zaken afwegen. Geduld oefenen.

Van Agt bedrijft politiek vanuit z'n hart EN z'n inzichten die ie in de loop van z'n leven in de praktijk verzameld heeft !!!

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten