Oorspronkelijk geplaatst door
Attitude
.
Tot aan het eind van dit jaar heb ik nog maar zeven boeken (van papier) over.
Maar niet getreurd, er zijn genoeg goede films waar ik iets van kan opsteken.
Een leerzame film, zonder een moment van humor, is The American Badger.
Aan het begin van deze film een monoloog van de hoofdpersoon die een huurmoordenaar is:
When I was a kid, I wasn't very good at a lot things. I wasn't good at football or soccer.
I think everybody has one thing they're good at. One superpower.
My superpower is that I'm really good at letting other people make my decisions for me.
Because the way I look at life, if I don't have to make my own decisions, then I can't make any mistakes.
And if I can't make any mistakes then I win.
And deep down, we all just want to be winners, right?
Tijdens het kijken naar de film wordt het snel duidelijk dat het profiel van de huurmoordenaar hetzelfde is als dat van mensen die militair worden om te garanderen dat ze een 'winnaar' zijn.
Het thema van de film sluit aan op de nieuwe medische inzichten dat alleen al geestelijke mishandeling in de jeugd methylatie van het DNA kan veroorzaken in de amygdala (emotiecentrum in de hersenen). Door de veroorzaakte genetische mutatie kunnen 'knoppen' die dienen voor de gewetensfunctie niet meer aan en/of uit worden gezet.
Het gevolg kan zijn dat bij 8-10 jarigen vastgesteld moet worden dat ze lijden aan C-PTTS (complexe PTTS) met de daarbij behorende persoonsveranderingen.
The American Badger is een functioneel naargeestige film die leert hoever de hersenspoeling gaat in 'beschaafde' samenlevingen waar kapitalisme de ongeschreven staatsgodsdienst is.
Toch kunnen mensen op eigen kracht ontsnappen uit de beklemming.
Uit 1933(!) een niet al te lang stuk tekst:
https://man.fas.org/smedley.htm (English)
Bladwijzers