.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Gosseling Bekijk Berichten
.

Ik heb twee pdf's gedownload van de nieuwe én de oude grondwet. Om deze twee onderling te vergelijken. Het is mij niet allemaal duidelijk wat al die artikelen kunnen betekenen. Het klinkt in de eerste instantie allemaal mooi, maar wat zijn daarvan of kunnen daarvan de juridische gevolgen zijn.

Precies, ik kan dat dan ook niet.

Ik heb vooral op youtube naar debatten gekeken. Een heel goed programma wat dagelijks op youtube kwam was een panel van vier voorstanders en vier tegenstanders. En naar aanleiding van die debatten heb lk besloten tégen de nieuwe grondwet te stemmen. In die panels zaten juristen (niet alleen maar) die de artikelen goed hebben toegelicht en welke consequenties daaraan zaten verbonden.

Een paar kanttekeningen over deze volksraadpleging :

• Het is onmogelijk voor iemand die daarvoor niet gestudeerd heeft om een op feiten gebaseerde keuze uit de twee opties te maken.
  • Het is onmogelijk om twee grondwetten te vergelijken. Je kunt alleen artikelen vergelijken en beoordelen.
  • De campagne was bedroevend onder de maat, armoedig en niet informatief.
  • Men had de burger fatsoenlijk moeten uitleggen wat de verschillen tussen de twee grondwetten waren. Dat is NIET gebeurd.
  • Niet alles van het oude is slecht en al het nieuwe goed. (en andersom ook)
  • Je kunt geen eenvoudig ja (of nee) zeggen over 388 nieuwe artikelen.
  • De campagne was broddelwerk. Het is beter om de goede zaken te behouden en wat verbetering behoeft te veranderen. Dat is in mijn ogen een taak voor experts, voor juristen.
Wil graag met je van gedachtes wisselen, maar de reden dat ik dat in deze topic weinig doe is dat ik er niets over te zeggen heb. Dan luister ik liever, naar jou bijvoorbeeld.

Het enige wat ik erover kan zeggen is dat hieruit blijkt hoe moeilijk democratie werkt.