Ondermijning van de democratie - Pagina 2
  • + Plaats Nieuw Onderwerp
    Pagina 2/4 EersteEerste 123 ... LaatsteLaatste
    Resultaten 11 tot 20 van de 32

Onderwerp: Ondermijning van de democratie

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Standaard Re: Ondermijning van de democratie

Het grootste gevaar voor democratie vind ik het kapitaal. Grote bedrijven lobbyen voor gunstige wetgeving. Door het vele geld, macht en infrastructuur krijgen ze meer hun zin. Dat is meestal niet goed voor de burger, milieu en ... democratie.
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'

Kaaskop Nederlandertje's Avatar
      Ingeschreven
      May 2011
      Leeftijd
      44
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      846412

Sowieso maken oppositiepartijen altijd stemming. Wilders zei ook dat de overheid eerst geld pakte en daarna terug gaf. Maar overheidsgeld is 99% geld wat inwoners en bedrijven "geven" en daarna verdeeld wordt door de overheid.

Eric de Blois Rob Gosseling's Avatar
      Ingeschreven
      Jul 2016
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      17

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Revisor Bekijk Berichten
      Het grootste gevaar voor democratie vind ik het kapitaal. Grote bedrijven lobbyen voor gunstige wetgeving. Door het vele geld, macht en infrastructuur krijgen ze meer hun zin. Dat is meestal niet goed voor de burger, milieu en ... democratie.

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Zie de historisch hoge winst van Shell tijdens deze crisis. Gewoon schofterig. En het kapitaal heeft daarbij inderdaad erg veel invloed op de politiek. Ook de exorbitant hoge prijzen van onroerend goed zijn een voorbeeld van hoe verkeerd het neoliberalisme werkt. Niet alleen grote bedrijven maar ook de kleine man doet daar aan mee als hij zijn huis duur verkoopt. En niet te vergeten de banken die nooit verliezen. Banken dat is helemaal een schunnig iets. Hoe bijvoorbeeld de ECB nieuw geld met een druk op de knop in omloop brengt en tegen rente leent. Een soort legaal witwassen. Uit niets geld halen. Niets anders dan ordinaire criminelen die vals geld in omloop brengen. Allemaal gebakken lucht die duur verkocht wordt. Enfin ik weet ook niet de oplossing.

.

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      54
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286228

Een ander probleem is dat de meeste mensen niet (goed) weten hoe dingen werken en dan vaak maar gewoon 'voor' of 'tegen' zijn. En ik kan ze dat niet kwalijk nemen. Je zit 'in' een systeem en als het kapot gaat, is de eerste reactie proberen het te repareren. We lopen tegen de grenzen van de planeet aan. De hoge energieprijzen die we nu hebben, geven ons een voorproefje van de keuzes die nodig lijken om een ramp af te wenden.

Bijvoorbeeld, de gemiddelde burger moet zijn energieverbruik met 80% terugbrengen om een rampscenario van klimaatverandering af te wenden, waarvan we niet zeker weten of het zich gaat voordoen (aannemelijk is het wel, maar zeker is het niet). Omdat het niet zeker is, gaan mensen zich vastklampen aan het idee dat het wel mee zal vallen, want dan hoeven we geen offers te brengen. Maar stel dat de kans 80% is, dan ben je wel dom bezig.

Dus we moeten in huis een jas aan doen en de thermostaat op 15 graden of lager zetten en onze consumptie terugschroeven tot het hoogstnoodzakelijke zodat onze kinderen waarschijnlijk een betere toekomst hebben. Daar gaan we echt niet dood van. Het is alleen onprettig. Niet dat ik meneer Klaver van GroenLinks hier over hoor. Daar win je geen kiezers mee. Dat is een ander probleem met democratie.

Om de centrale banken er dan maar bij te halen. Ze zijn er niet voor niets. En wat de ECB heeft gedaan, daar waren goede redenen voor. De critici hoeven zich geen zorgen te maken over de gevolgen van hun acties, dus die kunnen aan de zijlijn roepen. Italië zit nu eenmaal in de eurozone, dus gegeven dat feit heeft de ECB een verantwoordelijkheid om de euro niet te laten ploffen.

Als ik meer dan tien jaar onderzoek nodig had om een idee te krijgen hoe het financiële systeem werkt en een alternatief te beschrijven, dan kan ik me voorstellen dat andere mensen deze moeite niet nemen. Nu heb ik een oplossing, maar dan moet je een monetair econoom zijn om het te snappen, en ook deze oplossing heeft nadelen. Maar als je die moeite niet neemt, kun je makkelijk verkeerde keuzes maken. En als je de moeite wel neemt, is er geen garantie dat je goede keuzes maakt.

De mensen die het meeste weten zoals de deskundigen en de wetenschappers zijn vaak voorzichtig met hun uitspraken. Degenen die het minste weten, zijn vaak de grootste schreeuwers. Misschien ken je hem wel, de man (het is meestal een man) die altijd gelijk heeft, en het altijd al aan had zien komen. In tijden van crisis komen schreeuwers vaker aan de macht omdat niemand het weet en zij de indruk wekken het wel te weten. Denk maar aan Adolf H en Donald T.

Hugo mrz's Avatar
      Ingeschreven
      Oct 2002
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      48994

Hmm allemaal heel waar jongens en meisje,

Maaruhm.... Wat als Rusland simpelweg Oekraine aanviel omdat het te "koud" werd? ("de "situatie" aan de "grond" had ie het over...)

Ok... de zomer was dan weer veels te warm..

Maaruhm, ik bedoel. Waarom zo hypocriet niet vrede willen als het westen?

Ok... Minder energie verbruiken. Da's wel goed. Maar dan kun je ook over Corona zeggen dat het ergens goed voor was..

En nog erger..... Dat Putin precies het westen in de kaart speelt!!! Maar dat wil ik en niemand niet weten natuurlijk!!! En dat IS ook niet zo want in maart hadden Oekraine en Rusland vrede kunnen sluiten..... Maar het "westen" wilde dit niet!!

Dan was Corona peanuts bij deze dure (ook qua onschuldige mensenlevens ) oorlog!

Zucht!!!!
      Yes, you can eat less meat and FISH AND save the world!!! Yes you can!!!!

http://www.soundcloud.com/hugo32

Joker Bart.NL's Avatar
      Ingeschreven
      Jan 2004
      Leeftijd
      54
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      286228

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrz Bekijk Berichten
      En nog erger..... Dat Putin precies het westen in de kaart speelt!!! Maar dat wil ik en niemand niet weten natuurlijk!!! En dat IS ook niet zo want in maart hadden Oekraine en Rusland vrede kunnen sluiten..... Maar het "westen" wilde dit niet!!

Dan was Corona peanuts bij deze dure (ook qua onschuldige mensenlevens ) oorlog!

Zucht!!!!
      Ik kan me nog herinneren dat verschillende Europese regeringsleiders naar Moskou afreisden om een oorlog af te wenden. Dan is er nog dit, voor wat het waard is, 'anonieme bronnen in het Kremlin' zouden beweren at Poetin een vredesaccoord heeft afgewezen.

https://www.reuters.com/world/asia-p...de-2022-09-14/

Ik had de indruk dat Poetin sowieso besloten had de oorlog door te drukken en alleen onderhandelde voor de show. Maar anonieme bronnen in het Kremlin is zo vaag als het maar wezen kan, ook als ze mijn vermoeden bevestigen.

Nu moest ik dit forum lezen dat 'Poetin goede redenen had voor deze gerechtvaardigde oorlog die hem door het Westen was opgedrongen.' En later las ik weer dat 'Poetin binnen een maand aanstuurde op vrede en de zojuist veroverde gebieden weer wilde opgeven.'

De combinatie van beide is in ieder geval ongeloofwaardig.
      Laatst gewijzigd door Bart.NL; 25-09-22 om 11:31.

Nog geen adequate titel! Oiseau's Avatar
      Ingeschreven
      Nov 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      3614780

Groot gevaar voor de democratie zijn het kiezers die stemmen om andere bevolkingsgroepen het leven zuur te maken en natuurlijk zijn er zat idioten die onnodig veel stemmen krijgen en democratie tot een instrument van belediging en uitsluiting maken.

Democratie heeft een ontwikkeld beschaafd volk nodig die weet op wie te stemmen ( welvaart is geen garantie voor een beschaafd volK en haar vertegenwoordiger en daarom is democratie een instrument voor idioterie en ongelijkheid is aan het worden.

Alle zogenaamd democratische landen en systemen baseren hun kracht en macht op uitbuiting van de rest van de wereld op allerlei manieren .. dus democratie heeft geen ziel en zal eindigen door onvermijdelijke oorlogen want onrecht is een Vloek.

Rob moet eens wakker worden en zich verdiepen waarom migranten hun thuislanden moeten verlaten ... ( Wanneer de westerse democratische landen op hun eigen benen ( zeker economisch] eerlijk zouden staan dan hebben de Marokkanen , Algerijnen enzo meer kansen in hun eigen rijke Landen ..nu moeten ze miljarden aan wapens besteden en hun grondstoffen voor weinig afstaan .. en we hebben het nog niet over politieke elites die doen wat de Europeanen en Amerikanen slapend rijk maken )
      Sometimes God’s blessings are not in what He gives, but in what He takes away.

Very Important Prikker Revisor's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2012
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      4011804

Ik vind het maar een hypocriete bedoening.

Wilders mag en heeft de meest verschrikkelijke dingen over moslims, Marokkanen en andere (politici) gezegd. Baudet ook, want de vrijheid van meningsuiting in het parlement is heilig.

Sinds Baudet de joden op de korrel neemt is hij tot persona non grata geevolueerd en wordt zijn vrijheid van meningsuiting niet meer op prijs gesteld.

Azarkan woedend op Wilders: "Moslims worden door hem kapotgemaakt"

25 september 2022 - 12:00 - Wereld

©

DENK-voorman Farid Azarkan heeft eerder deze week hard uitgehaald naar PVV-leider Geert Wilders in een debat tijdens de Algemene Beschouwingen in de Nederlandse Tweede Kamer.

Farid Azarkan hield donderdagavond een emotioneel betoog en stelde de handelingen van Geert Wilders aan de kaak, zo meldt Metronieuws. "Ik zag Geert Wilders een motie indienen waarin hij zegt dat mijn religie geen religie is, maar een ideologie van haat en terreur. Hij diende die motie in en er is niemand die knipperde. Kan dat zomaar? Kun je zomaar over een religie van een miljoen mensen zeggen dat dat haat en terreur is? Er was geen Kamerlid dat iets deed en het raakte me."

De politicus verwees tijdens zijn betoog naar het verhaal dat woensdag door Wilders was gedeeld, over een ouder echtpaar dat in armoede leeft. "Een tranentrekkend verhaal. Over Alfredo en Janine, die soms een banaan per dag eten. Maar Alfredo en Janine worden geholpen. En weet u door wie? Door hun islamitische buurvrouw. Ze heeft zich over hen ontfermd. De mensen waar de heer Wilders op afgeeft, waar hij haat tegen zaait, die hij de Koran en moskeeën wil afpakken," aldus Azarkan.

"Dat is wat heel veel moslims in Nederland doen. Ik kan er gewoon niet tegen dat hier bij elk debat haat wordt gezaaid door de heer Wilders. Over moslims, over vluchtelingen. En dat we dat met zijn allen dat elke keer accepteren. Maar op het moment dat er insinuaties worden gedaan over collega Kaag, dat we dan met zijn allen opstaan. Dus ik vraag u allen om ook solidair te zijn met de miljoen moslims die elke keer bij elk debat zien dat ze weer kapot worden gemaakt door Geert Wilders. Voorzitter, ik ben er echt klaar mee." Azarkan kreeg na zijn toespraak veel steun van de Kamer.

https://www.bladna.nl/azarkan-woeden...ers,43049.html
      'One who deceives will always find those who allow themselves to be deceived'
      Antwoord met Citaat Antwoord met Citaat 0 Thanks, 1 Likes, 0 Dislikes

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745203

Ik vind het maar een hypocriete bedoening.

Wilders mag en heeft de meest verschrikkelijke dingen over moslims, Marokkanen en andere (politici) gezegd. Baudet ook, want de vrijheid van meningsuiting in het parlement is heilig.

Sinds Baudet de joden op de korrel neemt is hij tot persona non grata geevolueerd en wordt zijn vrijheid van meningsuiting niet meer op prijs gesteld.
      Wilders vinden ze denk ik niet gevaarlijk voor ze. Baudet vinden ze denk ik gevaarlijker. Baudet mag dit niet van Kaag zeggen. Én Baudet doorbreekt het gesloten front van europese politici tegen Rusland. Dat heeft er denk ik ook veel mee te maken hoor.

antigodin Olive Yao's Avatar
      Ingeschreven
      Dec 2003
      Post Thanks / Like
      Reputatie Macht
      745203

Niet helemaal off topic.

+ Plaats Nieuw Onderwerp

Bladwijzers

Bladwijzers

Forum Rechten